linjeforeningen logo
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Frokostseminar: Linjeforeningen for Digital Markedsføring

For knappe 4 måneder siden satt en gjeng fra oss på 1. året i digital markedsføring oss ned for å planlegge hvordan vi kan komme nærmere inn på bransjen. Vi fant fort ut at florerte av ulike linjeforeninger der ute. Men det visste seg at linjen digital markedsføring ikke hadde egen linjeforening.

Dette resulterte i at vi satt oss ned for å få på plass alt det formelle som måtte til for å opprette en linjeforening. VIPPS… 4 måneder etterpå så har vi i Linjeforeningen for Digital Markedsføring gjennomført vårt første frokostseminar med profilerte fagfolk fra bransjen.

Linjeforeningen for Digital Markedsføring (LFDM)

Linjeforeningen for Digital Markedsføring har som hovedfokus å skape et bindeledd mellom studenter og personer som jobber innenfor bransjen. Dette er for å gjøre det lettere for studenter å vite hva bransjen forventer og kunne knytte kontakter utover studentnettverket.

Linjeforeningen består av en leder, sosiale medier ansvarlig, regnskapsfører, to sosialt ansvarlige og to fagansvarlige. Som en av de to fagansvarlige var jeg mandag 2. mars med på å arrangere frokostseminar på Høyskolen Kristiania.

INEVO, Thomas Moen og Google Norge

Først og fremst må jeg si at bransjen innenfor digital markedsføring virker utrolig interessert i å ha en interaksjon med oss studenter. Vi i linjeforeningen sendte ut forespørsler til 5 bedrifter vi fant interessante, og hele 4 av de hadde mulighet i å stille på frokostseminar. Dette gjorde at vi faktisk ikke fikk med alle, og valgte dermed ut de som var ivrigst på å svare. Dette resulterte i at vi var så heldige å få med oss INEVO ved Even Ødegård og Jonas Moe, Moen&Co ved Thomas Moen og Google Norge ved Elisabeth Berglie.

INEVO

Gutta fra INEVO leverte et foredrag som ga oss studenter svært nyttige og konkrete tips om hva slags ferdigheter man bør ha som digital markedsfører fremover. De ga oss blant annet 12 tips til hvilke digitale verktøy som kan være nyttig å ha kjennskap til før man skal ut i jobb. Her er de digitale verktøyene som ble anbefalt:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Ads
  • Hotjar
  • Hootsuit
  • Kickofflabs/Vyper
  • Google Search/Moz
  • WordPress/Shopify
  • Google Trends
  • Mailchimp
  • Buzzsumo
  • Unbounce/Instapage

Videre fikk vi inspirerende tips til hvordan man kan gå fra student til markedssjef. Her er tipsene kort forklart:

  1. Kast deg ut på dypt vann, ta på deg oppgaver du ikke er sikker på om du klarer å løse, klarer du det ikke går det fint
  2. Få de andre rundt deg til å se bra ut
  3. Omgi deg selv med andre som ønsker å lære mer
  4. Vær synlig i bransjen og del kunnskap, bli med i gruppene som finnes og være aktiv
  5. Skaff deg kunnskap om flere fagfelt
bilde forelesning INEVO Even Ødegård Jonas Moe
Even Ødegård og Jonas Moe ved INEVO

Thomas Moen

Thomas ga oss et inspirerende foredrag om hvordan han har kommet dit han er i dag. Han supplerte det INEVO sa om nyttigheten av digitale verktøy, med også ha stort fokus på kundereisen og relasjonen oss mennesker i mellom. Thomas ga også nyttige tips om hva han så etter i en person når han skal ansette. Kort oppsummert kom han med disse tipsene:

  • Ta initiativ
  • Sulten på å lære
  • Ta eierskap
  • Tør å feile
  • Lett og effektiv kommunikasjon

I tillegg kom han med gode tips til hvordan man stiller sterkere til å få så seg jobb. Her snakket han om å vise fram kunnskap som man kan ta med seg å vise til arbeidsgiver. Noen av tipsene var:

  1. Starte din egen nettbuttikk
  2. Lag innhold der du mener noe (gjennom for eksempel tekst, lyd og video)
  3. Ta kontakt med folk i bransjen
  4. Tilby deg å hjelpe
  5. Gå på eventer og prat med folk
  6. Vær aktiv på relevante grupper og gjør deg synlig
bilde forelesning Thomas Moen
Moen&Co ved Thomas Moen

Google Norge

Elisabeth Berglie ved Google Norge dro oss kort gjennom historien og visjonen deres. Videre fikk vi innblikk i Google sin rekrutteringsprosess og hva de så etter i en potensiell ansettelse. Hun ville spesielt få igjennom et budskap til fremtidens digitale markedsførere:

  • «Klare å binde verdenen mellom ulike bransjer sammen, for å få en mest mulig sømløs kundereise»

Les også: 6 trinn for å strukturere kundereisen

bilde google norge foreleser
Google Norge ved Elisabeth Berglie

En suksessfull start for linjeforeningen

Jeg vil trygt si at frokostseminaret var en suksess. Med andre ord er dette noe som kommer til å bli arrangert igjen. Hvis du jobber i et firma som driver innenfor digital markedsføring, så send gjerne en mail eller kontakt oss på LinkedIn. Da kanskje det er nettopp dere som får komme å snakke til fremtidens digitale markedsførere, og kanskje møte noen potensielle kollegaer.

Mail til Linjeforeningen for Digital Markedsføring:


Sjekk ut disse podcastene for å holde deg oppdatert innenfor digital markedsføring: