Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Content- og Inbound marketing: Hva er forskjellen?

De gangene jeg har lest noe om content marketing (innholdsmarkedsføring) og Inbound marketing har jeg fått inntrykk av at det er akkurat det samme. Men så tenkte jeg: «hvorfor ha to begreper om noe som er akkurat det samme?» Etter litt nøyere lesing, fant jeg likevel ut at det er en forskjell, selvom de henger tett sammen.

Så hva er egentlig forskjellen?

Kort forklart: Content marketing handler om å produsere godt innhold for å engasjere leads (potensielle kunder). Inbound marketing har også fokus på dette, men er mer en digital strategi. Vi kan si at inbound tar innsikten man får fra content marketing og setter den inn i digital kontekst.

For å forstå forskjellen enda bedre må vi ta en litt nærmere titt på begge begrepene.

Content marketing

Content marketing eller innholdsmarkedsføring handler om å finne ut hva målgruppen er interessert i. Ut i fra dette lager man jevnlig innhold som skaper interesse for å tiltrekke den målgruppen man har valgt.

Når vi snakker om innhold kan dette være blant annet;

  • Blogginnlegg
  • Poste på sosiale medier
  • Video
  • Podcast

Med andre ord alt som kan være til nytte for den målgruppen eller de personas vi har pekt oss ut. Det er utrolig viktig å klare å treffe et lead på riktig tid med riktig produkt. Content marketing handler om å skape merkebevissthet og lojalitet til bedriften din.

En viktig faktor med content marketing er at det skal nå ut til kundene, uten at man «pusher» på kunden noe salg. Det skal heller gi den potensielle kunden din en verdi for at de skal få en god relasjon til bedriften din.

Ikke at jeg er noe stor fan av definisjoner, men Content Marketing Institute definerer content marketing som:

«En strategisk markedsføringstilnærming som er fokusert på å skape og distribuere verdifullt, relevant og konsistent innhold for å tiltrekke og beholde et tydelig definert publikum – og drive lønnsom kundebehandling.»

Inbound marketing

Tenk deg at noen sitter og leser en blogg om «hvordan grille den perfekte biffen» eller ser en video på YouTube om «hvordan få biffen perfekt stekt». Dette er da content marketing som treffer målgruppen din, altså grillentusiasten.

Det er nå inbound kommer inn i bildet. Inbound marketing handler i større grad om å lokke kundene til bedriften din, ikke bare nå ut til de. For å lokke kundene er innhold et godt verktøy, men ikke nok. Inbound tar i bruk en haug med digitale markedsføringsdisipliner og mixer de sammen for å gjøre folk som er fremmede til bedriften din til kunder.

Ulike markedsføringsdisipliner kan blant annet være:

  • Content marketing (blogg, artikler, sosiale medier osv.)
  • Betalt annonsering (Google Ads)
  • Landingssider (sider man landre på når man søker etter noe spesifikt)
  • E-postmarkedsføring (nyhetsbrev)
  • SEO (rangere høyt i søkeemotorer for å bli synlig)
  • Call to Action (tydelig hvor man kan handle)
  • Automatisert markedsføring (for eksempel retargeting av leads)

Kanskje grillentusiasten ikke var klar over din bedrift, men man har nå et helt system rundt han for å få han til å kjøpe produkter av nettopp deg. Han kan for eksempel nå få e-post om grilling hver uke eller få opp annonser som hjelper han med sitt problem.

Formålet er altså å sette det hele i system for å tiltrekke seg den potensielle kunden. Man vil få de til å kjøpe produkter og følge dem opp slik at de skal bli lojale kunder.

Med inbound marketing prøver man å gjøre kjøpsreisen best mulig for kunden, uten at man «pusher» på kunden salg, men gir de verdi.

Forskjellig, men avhengig av hverandre

Oppsummert kan vi si at inbound marketing har en mer omfattende strategi. Man har i mye større grad oversikt over de potensielle kundene sine og mulighet til å tett følge de opp gjennom blant annet markdsføringsdisiplinene som er nevnt lenger opp i innlegget.

Selvom det er en forskjell, henger de også tett sammen med tanke på det begge krevet godt og relevant innhold for dine leads. Det er med andre ord viktig å ha stort fokus på content marketing hvis man driver med inbound marketing. Begge handler i bunn og grunn om å gi kunden mest mulig verdi.


Kilder: