algoritme ikoner sosiale medier
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Slik fungerer algoritmen på sosiale medier (TikTok, YouTube, Instagram og Facebook)

I en verden proppet full av innhold på nett, gjør at det er vanskelig for deg og meg å skille oss ut på sosiale medier. Derfor er det å forstå algoritmen på sosiale medier avgjørende for å stikke seg ut fra mengden. Enten dette gjelder TikTok, YouTube, Instagram eller Facebook.

Når det kommer til digitale innholdskanaler som TikTok, YouTube, Instagram og Facebook, har alle algoritmene et felles mål: Å gi brukerene den beste mulige opplevelsen når de er på plattformen.

Hvorfor gi deg best mulig opplevelse?

Dette er så klart at hvis du liker plattformen, så vil du bruke den mer. Jo mer du bruker den, desto flere annonser kan de servere til deg. Med andre ord; plattformen vil tjene mer penger.

Hvordan gjør de dette?

Ved å servere deg innhold som du vil se på, like og engasjere deg i.

Algoritmer er egentlig bare biter av koder. Med det mener jeg at algoritmene kan ikke bare se en film og si om den er morsom eller ikke slik som vi kan. De har heller ikke peiling på om sangen som spilles av er «catchy», eller om damen/mannen i TikTok videoen er tiltrekkende.

Nei… Algoritmene finner ut interesser basert på hva ulike publikum ser på og ikke ser på. Over lengre tid vil disse algoritmene finne ut hva som er godt innhold og hva som er dårlig innhold basert på ulike beregninger som klikk, hvor lenge noe blir sett på, engasjement og visninger.

Enkelt forklart:

  • Positive beregninger = Plattformen «booster» rekkevidden på innholdet ditt.
  • Negative beregninger = plattformen dreper rekkevidden på innholdet ditt.

Det er selvfølgelig mange faktorer som påvirker algoritmen, og alle vil ikke være med her. Det jeg har gjort er å skrive om hva algoritmen hos TikTok, YouTube, Instagram og Facebook ser på som viktigst.

TikTok

Hvor lenge noen ser og engasjement.

Hvis du klarer å få noen til å bli på videoen din gjennom hele lengden på innlegget, vil du oppnå suksess. Hvis du får folk til å like og kommentere, er dette punkt nummer 2 TikTok algoritmen ser på. Klarer du å få dem til å se videoen flere ganger OG kommentere? Da vil du sannsynligvis gå viralt.

Dette er hvorfor du ser mange TikTok videoer ha en tydelig begynnelse, midtdel og slutt, med masse spenningsmomenter i mellom disse.

YouTube

Klikk på videoen og hvor lenge noen ser på.

Det som er viktig å tenke på her er å ha en overskrift og et «thumbnail» bilde som skiller seg ut fra alt «bråket» man finner på YouTube. I tillegg må du få seerne til å se så lenge som mulig. Lange videoer med gode historier og som gjennom det hele engasjerer, er videoer som blir vinnere på YouTube.

Instagram

3-sekunders visning, engasjement og alt i alt hvor lenge de ser på innholdet ditt.

Du må fange brukerens oppmerksomhet innen 3 sekunder. Få dem til å stoppe å «scrolle» gjennom feeden sin. Få de til å se på innholdet ditt så lenge som mulig. Få de til å like innholdet så mye at de legger igjen en «like» eller en kommentar.

Les mer om hvordan Instagram algoritmen fungerer her.

Facebook

3-sekunders visning og hvor lenge de ser på innholdet ditt.

Her gjelder det samme som i forrige avsnitt om Instagram. Du må fange oppmerksomheten til brukeren innenfor en 3-sekunders tidsramme. Stopp de fra å «scrolle videre! Hvis du klarer dette, må innholdet være så godt at de har lyst å se på så lenge som mulig.

Start med å utforske algoritmer

Hvis algoritmer er relativt ukjent for deg, prøv iallfall å eksperimenter med noen få ting du vet. For eksempel med tipsene over. Gi oppmerksomhet til algoritmen ved ulike plattformer, prøv deg frem og lær av resultatene du får. Å forstå algoritmen på sosiale medier er en nøkkelfaktor for å oppnå suksess.


Har du husket å melde deg opp til nyhetsbrevet mitt?⬇️


Lære mer om algoritmer på sosiale medier?