finn SEO nøkkelord
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

SEO tips (del 1/2): Finn riktige nøkkelord

Det å vite hvilke nøkkelord du vil rangere på eller klarer å rangere på i Google kan være en utfordring når du driver med søkemotoroptimalisering (SEO). I dette innlegget skal jeg gi noen tips til hvordan du kan finne frem til riktige nøkkelord innenfor din nisje.

Ukjent med hva SEO er? Les mitt mer generelle innlegg om SEO her.

Viktige grunner til å velge riktige nøkkelord?

  • Dukke opp i søk som er relevant til hva du har å tilby.
  • Bli synlig i ulike søkemotorer.
  • Ved strategisk analyse av nøkkelord er det enklere å rangere høyere.
  • Få mer organisk trafikk.

2 typer nøkkelord

Innenfor SEO grupperer vi gjerne inn i 2 typer nøkkelord; Broad (Short Tail) og Long Tail.

Broad (Short Tail) er søketermer som har 1-2 ord i seg og gjerne har et stort søkevolum. For eksempel hvis noen søker på «Sko herre» er dette et ganske omfattende og generelt søk i Google. Det vil da være større sannsynlighet for at den som har søkt ikke finner nøyaktig de skoene han/hun leter etter. Dette er fordi det er stor konkurranse på disse søkeordene og det er ofte de store bedriftene som opptar de øverste plassene i Google.

Long Tail er søketermer som gjerne inneholder 3-8 ord i seg. Disse søkene er mer spesifikt rettet og har derfor også gjerne lavere konkurranse. Et eksempel på et Long Tail nøkkelord kan være «brune sko til herre størrelse 45».

Eksempel på Broad og Long Tail
Broad, Middle Tail og Long Tail

Hvorfor bruke Long Tail nøkkelord?

En fordel med å bruke Long Tail nøkkelord er at det som nevnt over har lavere konkurranse for å rangere høyere i Google. I tillegg vil folk som søker med slike termer være relativt klare til å kjøpe ettersom de går etter noe såpass spesifikt. Med andre ord vil det altså være høyere sannsynlighet at du får en konvertering, enn om du hadde brukt Broad nøkkelord.

Det viser seg også at det blir lavere «bounce rate» fra siden din hvis folk bruker lengre søketermer. Dette er fordi de som søker i større grad har funnet akkurat det de er på utkikk etter.

Steg 1: Lag en liste med nøkkelord

Okei, så si du vil opprette et blogginnlegg på sports-nettbutikken din og vil finne riktige nøkkelord for at innlegget skal rangere høyt. Det du da kan gjøre er å lage en liste med kategorier/temaer som er innenfor denne nisjen. Et eksempel på hvordan listen kan se ut:

  • Fotball
  • Håndball
  • Langrenn
  • Friluftsliv
  • Trening
  • Skisesong
  • Ishockey

Dette «Broad» nøkkelord. Derfor må vi gjøre noe for å finne ut blant annet hva konkurransen på disse ordene er. Dette kan vi gjøre gjennom å bruke for eksempel Ubersuggest eller Keywords Everywhere Chrome utvidelse.

Ubsersuggest

I Ubersuggest kan du skrive inn ord som representerer nisjen din. Altså sport i dette tilfellet. Her får du en oversikt over blant annet søkevolum og konkurranse på ordene. Ubersuggest vil komme opp med forslag til andre ord innenfor den samme kategorien som kanskje har mindre søkevolum, men også mindre konkurranse.

Keyword Everywhere

Keyword Everywhere er et annet vektøy du kan bruke for å lage en liste. Den gir deg «relaterte søkeord» og «hva folk også søkte på» rett inn i Google søket ditt. Hvis du har den betalte versjonen kan man se hvor stort søkevolumet er, konkurransen på søkeordet og hvor mye det vil koste deg i CPC. Desverre har ikke jeg den betalte versjonen, men det er ikke dyrt og er et supert verktøy til å finne ut riktige nøkkelord for nisjen din.

Her kan du lære å sette opp og bruke Keyword Everywhere.

Eksempel på Keyword Everywhere
Slik vil det se ut med gratisversjonen av Keywords Everywhere.

Steg 2: Google Keyword Planner

La oss si at vi har kortet ned listen vår fra starten av steg 1 til disse nøkkelordene.

  • Trening
  • Håndball
  • Langrenn
  • Fotball
Utdrag fra Ubersuggest
Utdrag fra Ubersuggest

I utdraget fra Ubersuggest over ser vi at trening og fotball har høy konkurranse, men dette er noe vi fortsatt vil ha med. Samtidig valgte vi å ta med håndball og langrenn da dette hadde mindre konkurranse.

Vi velger oss ut 4 nøkkelord

I Google Keyword Planner kan bruke nøkkelordene du kom frem til Ubersuggest eller i Keywords Everywhere til å få flere forslag på nøkkelord du kan bruke. Her får du også opp CPC, volum og hvor vanskelig det er å rangere.

Utdrag fra Google Keyword Planner
Utdrag fra Google Keyword Planner

Vi har nå funnet oss 4 nøkkelord (bildet over) som har relativt lav konkurranse, men relativt mange søk per måned (1k-10k). Så hvilket nøkkelord skal vi egentlig velge å satse på?

Steg 3: Google Trends

Vi kan bruke Google Trends for å se hvilke av de ulike nøkkelordene våres som «trender» mest. Vi ønsker jo tross alt å lage et blogginnlegg om et tema som det er en viss oppmerksomhet rundt.

Utdrag fra Google Trends
Langrenn trender mest av nøkkelordene vi har valgt

Vi kan tydelig se at det er søketermen langrenn som trender mest (se bildet over). Vi velger derfor å gå for at blogginnlegget vårt hovedsaklig skal omhandle dette. Med andre ord er langrenn et av nøkkelordene vi ønsker å bli funnet på.

Steg 4: Kan jeg rangere som #1?

Langrenn er et «broad» nøkkelord. Derfor må vi gjøre litt reserach om vi faktisk kan klare å rangere som nummer 1 i Google på kun dette ordet. Dette kan vi gjøre research på ved å laste ned Chromeutvidelsen MozBar.

Hvordan bruke MozBar?

Eksempel på MozBar
Mozbar utvidelse

I bildet over ser vi at det er en avlang boks under hvert søkeresultat. Når MozBar er aktivert vil den rangere PA (Page Authority) og DA (Domain Authority). Kort forklart så bør man ikke prøve å rangere på søkeordet dersom den konkurrerende siden har over 40 på både PA og DA. Med andre ord ser vi at å belage oss på kun søketermen «langrenn» ikke vil være lønnsomt, da det vil være vanskelig å rangere høyt.

Finn Long Tail nøkkelord

Hva ønsker vi å skrive om innenfor langrenn? I vårt tilfelle ønsker vi å skrive om ulike teknikker på langrenn. En søketerm vi da kan prøve oss på er «Langrenn skøyteteknikk nybegynnere».

Eksempel 2 på MozBar
Søkeresultat: «Skøyteteknikk på langrenn for nybegynnere»

På bildet over se at vi i større grad kan klare å konkurrere med disse sidene. Vi har nå funnet vårt Long Tail nøkkelord vi ønsker at innleggeet vårt skal rangere på.

Et hav av muligheter

Dette er én måte man kan lete etter nøkkelord. Det finnes så klart andre måter også. Hvis du jobber med SEO, så send meg gjerne en melding på hvordan du jobber når du leter etter riktige nøkkelord å rangere på.

Innlegget er basert på sertifiseringen som jeg tok på Udemy: SEO Masterclass A-Z. Udemy har et enormt utvalg av gode kurs innenfor digital markedsføring, så sjekk det ut.

I neste ukes del 2 vil jeg i større grad ta for meg SEO på selve nettsiden din. Her kan du lese om ulike tips og triks som søkemotorene ser på når de rangerer siden din.