header bilder hva er digital markedsføring
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hva er digital markedsføring?

De fleste vet hva markedsføring er, men når det blir lagt på ordet “digital” foran kan det virke som noen faller litt av. Iallfall for de som ikke har vært borte i digital markedsføring er. Noe som jo ikke er rart. Jeg vil derfor ta for meg spørsmålet “hva er digital markedsføring?”.

For å gi deg en kort oversikt over hva innlegget inneholder, legger jeg ved en punkliste:

  • Digital markedsføring definisjon
  • Tradisjonell vs. digital markedsføring
  • Fagfelt innenfor digital markedsføring
  • Digital markedsføring kurs

En definisjon på digital markedsføring

Digital markedsføring er kort forklart all markedsføring som skjer over digitale plattformer. Enda enklere forklart er det markedsføring på internett. Med andre ord er omtrent all markedsføring i dag digital.

Grunnen til at mange er uvitende på hva digital markedsføring er, kan handle om at det ofte blir snakket om spesifikke fagfelt innenfor yrket. Mange har hørt om annonsering på Google, annonsering på sosiale medier, e-postmarkedsføring, innholdsmarkedsføring og søkemotoroptimalisering. Alt dette (+ mye mer) går nemlig under digital markedsføring. Mer info om de forskjellige retningene innenfor digital markedsføring er lenger ned i artikkelen.

Tradisjonell VS digital markedsføring

Svaret på “hva er digital markedsføring” er nå kanskje litt mer klart. Men det kan være greit å forstå forskjellen på tradisjonell og digital markedsføring utover det at den ene er digital og den andre ikke.

Tradisjonell markedsføring er basert på det å nå ut til publikum. Dette er gjerne i form av TV, Radio og reklameplakater. Denne måten å markedsføre på gjør at det er vanskelig å måle effekten en kampanje har. Det er her fordelen med digital markedsføring er. Her kan vi spore alt som skjer og man kan i sanntid få en indikasjon om kampanjen gjør det bra eller ikke. Dette kan for eksempel gjøres gjennom verktøy som Google Analytics.

Tradisjonell VS digital markedsføring

Skulle det vise seg at kampanjen du har på nett ikke gjør det bra, så kan man enkelt gå inn å endre den. Det å vite om reklameplakaten din ved busstoppet skaffer deg konverterende kunder er umulig å si. Da må du i så tilfelle ha en person som følger etter folk som ser på reklameplakaten. Noe jeg er ganske sikker på ikke ville blitt godt tatt i mot.

Selv om jeg høres veldig negativ ut til tradisjonell markedsføring nå, så er dette noe vi ikke må slutte med. Det kan for eksempel være en super måte å bevisstgjøre folk på merkevaren din.


Fagfelt innenfor digital markedsføring

Som nevnt tidligere er det mange fagfelt innenfor digital markedsføring. På bloggen min har jeg skrevet om mange av temaene tidligere. Jeg vil her allikevel gi en kort forklaring på noen av fagfeltene slik at du kan få et enda grundigere svar på spørsmålet; hva er digital markedsføring?

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO handler i korte trekk om å rangere høyt organisk i Google sine søkeresultater. For å få til dette må man ha en nettside og optimalisere den for Google. Jo bedre du optimaliserer den, desto høyere plass vil Google gi deg i søkeresultatet. Klarer man å få til dette vil du bli mer synlig hos potensielle kunder og få mer trafikk inn til nettsiden din.

For å få en dypere forståelse for SEO og hvordan det fungerer, sjekk ut disse innleggene fra bloggen min:

Google Ads (PPC)

Google Ads handler om å annonsere i Google. I SEO gjør man seg i større grad fortjent til å rangere høyt i Google, mens med Google Ads kan man betale for at annonsene din dukker opp øverst i søkeresultatet. Du vil da betale en viss pris for hver gang noen trykker på annonsen din (Pay Per Click = PPC). Disse annonsene vil da komme over det organiske eller det du kan oppnå med SEO.

Forskjellen mellom Google Ads og SEO
Google Ads (PPC) VS SEO

Det skal sies at det er litt mer komplekst enn som så. Du må blant annet velge deg ut riktige nøkkelord og søkefraser, auksjonere på ulike nøkkelord og konkurrere mot andre som tilbyr det samme som deg. Vil du lære mer om Google Ads, les artiklene under:

E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring er kanskje en av de mest kostnadseffektive måtene å markedsføre på. Klarer du å samle inn e-poster til mange folk, kan du ta i bruk disse for å sende ut gratis e-poster med dine tilbud eller ditt innhold. For å gjøre dette må du så klart ha samlet inn e-postene på en lovlig måte. Dette kan for eksempel være igjennom at noen har meldt seg opp til nyhetsbrevet eller e-boken du tilbyr.

Jeg vet mange, inkludert meg selv, tror at e-poster fra firmaer føles som spam. Tl tross for dette viser det seg at e-postmarkedsføring er noe som fungerer og at det er en effektiv måte å skape salg.

For å komme i gang med e-postmarkedsføring kan du gratis ta i bruk verktøyet Mailchimp. Jeg bruker dette til å sende ut mine månedlige nyhetsbrev. Les deg opp e-postmarkedsføring:

Flere fagfelt innenfor digital markedsføring

Over er bare noen av fagfeltene innenfor digital markedsføring. Skulle jeg nevnt alle ville dette innlegget blitt veldig langt. Jeg legger derfor med lenker som omhandler flere fagfelt innenfor digital markedsføring.


Kurs i digital markedsføring

Håper spørsmålet “Hva er digital markedsføring”, nå er mye mer tydelig enn hva det var for bare noen minutter siden. Ettersom digital markedsføring er… ja, digitalt, så finnes det så klart en rekke kurs du kan ta på nettet. Mange av disse kursene er gratis! Her er noen digital markedsføring kurs du kan ta:



Husk å abonnere på mitt nyhetsbrev