2-ar-student-digital-markedsforing
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

2. årsstudent på digital markedsføring: Nye fag + eget firma (første kunde✅)

Poff, så var sommeren over! Strengt tatt har hverdagen allerede vart en stund alt. Men for denne bloggen er det første dag etter ferie, noe som vil bære preg av et ikke alt for langt blogginnlegg.

Undertegnede (Theo) har nå startet på andre året som digital markedsføring student ved Høyskolen Kristiania. Dette er det året jeg har gledet meg mest til, da fagene vi skal ha virker å treffe meg midt i blinken (iallfall på papiret).

Som du kanskje bet deg merke i innledningsvis, skal ikke dette bli et alt for langt blogginnlegg. Derfor kjører vi i gang med en kjapp oppsummering hva mitt neste semester vil bære preg av: Nye fag + eget firma med min første kunde.

4 nye fag

Dette semesteret består av 4 nye fag som er interessante, kreative og ikke minst viktige for en digital markedsfører:

  1. Interaksjonsdesign
  2. Webutvikling
  3. Datadrevet Markedsføring
  4. Konsept og visualisering

1. Interaksjonsdesign

I faget interaksjonsdesign skal vi kort forklart lære om å optimalisere brukeropplevelser. Enten om dette er på nettsider, apper eller i andre digitale løsninger.

Å skape en digital brukeropplevelse i dag er avgjørende for å skape gode relasjoner og opprettholde et godt rykte. Gjennom forelesninger, praktiske oppgaver og ulike presentasjoner av arbeid, skal vi få kompetanse til å skape nettopp disse gode brukeropplevelsene.

2. Webutvikling

I webutvikling skal vi i hovedsak opprette vår egen nettbutikk. Gjennom å bruke eCommerce-programmer som WooCommerce og Shopify, skal vi sette opp dette fra A-Å.

Videre i faget skal vi lære hvordan vi på en god måte kan nå ut til ulike målgrupper ved å skrive bedre tekster på nett.

3. Datadrevet markedsføring

Datadrevet markedsføring er et fag som er avgjørende for at man skal se resultater av markedsføringen man gjør. Alt for mange bedrifter anvender ikke brukerdataene de samler inn på en god måte. I dette faget skal vi lære hvordan vi kan samle inn, bruke og analysere data for å lære å kjenne kundene våre best mulig.

Sentrale begreper i dette faget er blant annet; Predicitve Marketing, automasjon, pixler, kundereise og Life Time Value Customers. Samtidig skal vi innom flere sentrale markedsføringsverktøy som Mailchimp, Facebook Business Manager og Google Ads.

4. Konsept og visualisering

Faget konsept og visualisering skal gjøre oss kjent med virkemidler for effektiv visuell kommunikasjon og produksjon. Her skal vi blant annet få innføring i design, form og farge, samt bilde- og videoredigering.

Eget firma + første kunde

Som jeg så vidt var inne på i siste innlegg før sommeren, så har jeg opprettet mitt eget firma. Enkeltpersonsforetaket jeg har opprettet skal ha fokus på å hjelpe mindre bedrifter med å bli synlig på nett enkelt, raskt og rimelig. Dette vil skje gjennom tjenestene:

  • Lage nettsider fra A-Å
  • Annonsere på Google

Jeg kommer ikke til å gå mye mer inn på detaljer om firmaet, da dette kommer i neste innlegg. Et innlegg som forøvrig kommer om 14 dager, og ikke neste uke. Jeg har nemlig bestemt å poste innlegg hver 2. uke, da jeg også skal ha tid til skole og fokus på eget firma.

Snart ferdig med første kunde

Jeg fikk i sommer min første kunde. Det har vært utrolig gøy og lærerikt å jobbe med denne bedriften. Tjenesten jeg har levert for kunden er snart ferdig. Denne kundecasen vil jeg også gå mer detaljert inn på i et senere blogginnlegg.

Fortsatt ivrig etter nye bekjentskaper og erfaringer

I løpet av mitt første år har jeg vært i kontakt med mange innenfor markedsføringsbransjen. Det er noe jeg håper det blir mer av dette året også. Så hvis du er interessert å ta en prat eller gi meg noen tips, så er det bare til å ta kontakt.