verktøy-for-markedsførere
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

4 verktøy som gjør hverdagen til en digital markedsfører enklere (del 1)⏳

Dette blogginnlegget kunne sikkert hett «1000 verktøy som gjør hverdagen til en digital markedsfører enklere». Dette fordi det er nemlig sånn at det finnes et hav av verktøy man kan bruke som digital markedsfører markedsfører.

Jeg velger derfor å starte en liten «bloggserie» (hvis man kan kalle det for det), hvor jeg presenterer ulike verktøy som kan komme deg til nytte i hverdagen. Alle er kanskje ikke like nyttige for deg, men det er stor sannsynlighet at du vil få bruk for noen dem.

I dette innlegget får du kjennskap med disse verktøyene:

  • Zapier (automasjonsverktøy)
  • Answear the Public (Innhold- og SEO verktøy)
  • GTmetrix (Nettsideoptimalisering)
  • BuiltWith (Få innsikt i alt som skjer på en nettside)

Det vil her kort bli presentert egenskapene og bruksområdene til de ulike verktøyene, men det vil bli lagt med linker, dersom du ønsker å sette deg mer inn i noen av de. Og det beste med alt; alle verktøyene som blir presentert i dette innlegget er GRATIS!

1️⃣ Zapier: Automatiser alt du gjør

Zapier kunne det vært skrevet en bok om, fordi det er utrolig mye man kan gjøre med dette verktøyet. Enkelt forklart linker Zapier opp ulike programvarer mot hverandre slik at du slipper å gjøre ting manuelt.

Dette kan være blant annet:

  • Linke Google kalender opp mot Slack, slik at du har stålkontroll på hva du skal gjøre til enhver tid.
  • Automatisere publisering i sosiale medier.
  • Automatiske legge til leads fra Facebook inn i din Mailchimp nyhetsbrev liste.

Det finnes ekstremt mange muligheter, og det kan være litt vanskelig å forstå dersom man ikke prøver det selv. Lag bruker i dag og se om det er noe du kan bruke til å effektivisere din hverdag.

Min favoritt «zap»

Skal jeg trekke frem min favoritt «zap», må det være Typeform linket opp med Google sheets. Dette gjør at hvis noen på din nettside fyller ut et skjema med kontaktinfo, så vil dette automatisk legge seg inn i et Google Sheet. Dette er en genial måte å oversiktlig lage en liste over dine leads og potensielle kunder.

Denne måten gjør at man enkelt kan samle inn leads, uten å bruke masse krefter på det. Dette er blant annet noe jeg kommer til å bruke i mitt nyoppstartede firma, som jeg skal skrive et blogginnlegg om senere.

Les forrige innlegg for å få et «sneak peak» av mitt firma.


2️⃣ Answer the Public

Answer the Public (svar offentligheten) er et utrolig nyttig verktøy når man skal produsere innhold eller drive med SEO. Du skriver rett og slett inn et emne, deretter vil verktøyet finne alle mulig spørsmål som folk lurer på rundt dette emnet.

Dette gjør det blir mye lettere for deg som innholdsprodusent å vite hva du bør fokusere på. Å svare på spørsmål folk har om ulike temaer, vil gjøre at man kan skape mer relevant innhold og potensielt oppnå mer trafikk til for eksempel blogg på en nettside.

Spørsmål folk lurer på rundt sjokolade

I eksemplet over kan man se alle typer spørsmål folk lurer på om sjokolade. Den eneste ulempen med verktøyet er at man kun får ett søk om dagen. Vil du ha flere søk må du betale for Pro versjonen (PS: husk å sette på Norge og norsk språk før du skal du skal søke i verktøyet).


3️⃣ GTmetrix

Som markedsfører har man ofte ansvar for nettsiden til bedriften man jobber for. Det er da avgjørende at man vet hvordan man kan optimalisere nettsiden i forhold til hastighet, SEO, å ha en responsiv side osv.

Med verktøyet GTmetrix kan du analysere hvilken nettside du vil. Det er bare å skrive inn URL-adressen på forsiden til GTmetrix. Etter du har skrevet inn denne, vil verktøyet jobbe litt og deretter komme frem til hvordan nettsiden presterer.

Analyse av Bohus sine hjemmesider

I eksemplet over kan vi se hvordan nettsiden til Bohus presterer. Det som er viktig å påpeke med denne rapporten er at man ikke ønsker å se på karakteren som er gitt på venstre side, men heller nettside hastighet, sidestørrelse og forespørsler på høyre side av bildet.

I Bohus sitt tilfelle kan man se at de blant ikke har komprimert bildene godt nok og har javaScript koder som gjør at siden bruker lang tid på å laste inn. Denne siden er treig, men med dette verktøyet kan man gå inn å se hva som kan gjøres for å optimalisere blant annet hastigheten.

Dette verktøyet har mange muligheter, og er et du burde sette deg inn i dersom du styrer nettsiden til en bedrift. Her er en YouTube film om hvordan du kan bruke verktøyet for å optimalisere en WordPress side.


4️⃣ BuiltWith

Med BulitWith kan du få oversikt over alt av programvare, markedsføringsverktøy, fonter +++ som kjører på en nettside. Dette er genialt dersom du for eksempel skal i møte med en ny kunde. Du kan da på forhånd få innsikt i hva kunden din bruker av programmer og verktøy på nettsiden, og komme med forslag til hva som kan forbedres og hva som kan fjernes.

Hvilke programmer og verktøy som kjører på junkyard.no

I videoen over kan man se absolutt alt junkyard.no kjører av programmer og verktøy på nettsiden sin. Dette er som nevnt i forrige avsnitt genialt dersom du skal ha en ny kunde, men også genialt i forhold til at man kan «spionere» på konkurrenter for å se hva de gjør.


Mine neste innlegg

I mine neste innlegg vil jeg presentere mitt nye firma, for deretter å skrive en case-study på min første kunde. Etter dette vil det komme en del 2 av denne «bloggserien». Og jeg kan love deg at det vil være noen verktøy du garantert kan få bruk for.