facebook-annonsering-tommel-opp-mobil-video
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Mitt første møte med Facebook annonsering: 2 nye kunder, 20 ROAS og 5,88 CTR!

Som sikkert noen av dere har fått med dere har jeg de siste månedene jobbet med mitt eget firma Hjertvik Media. Hittill har jeg hjulpet et par kunder, noe jeg synes har vært veldig spennende. Derfor bestemte jeg meg for å prøve å fiske inn noen nye gjennom å annonsere på Facebook.

Den siste tiden har jeg brukt tiden på å sette meg inn i Business Manager både på privaten og i faget Datadrevet Markedsføring vi nylig er ferdig med ved Høyskolen Kristiania.

Dette gjorde at jeg ønsket å sette opp en egen kampanje for Hjertvik Media, der målet var å få så mange som mulig inn til landingssiden, for deretter å håpe noen ville fylle ut et kontaktskjema slik at jeg kunne hjelpe de lage ny nettside.

Selv om det bare ble satt av et testbudsjett på 1000 kroner over 1 uke, fikk jeg 2 nye kunder. Dette medførte en ROAS på 20, noe som ser nokså pent ut på papiret.

Her er litt om hvordan jeg gikk frem.

Egen landingsside + testing av annonser

Først av alt laget jeg en landingsside der det var et konverteringsfokus med engang man kom inn på siden. Målet var å tidlig overbevise at Hjertvik Media kunne lage nettside enkelt, raskt og rimelig.

I løpet av de første dagene, var det mange besøkende, og relativt høy tidsbruk per bruker. Men jeg erfarte underveis at landingssiden og annonsene ikke spilte helt på lag. Blant annet kom det tydelig frem at Hjertvik Media tilbyr gratis 1. utkast i annonsene, men dette kom ikke tydelig frem på landingssiden.

Etter å ha analysert data etter de første dagene, gjorde jeg endringer på siden. Dette medførte kortere tid på landingssiden (da hovedbudskapet kom raskere frem) og 2 nye kunder.

HERO seksjon på landingsside

Sammen med justeringen som gjorde at annonsene og landingssiden hang godt sammen, endret jeg også hva som kom først til syne etter HERO seksjonene på nettsiden. Rett etter HERO seksjonen la jeg etter 2 dager de sosiale bevisene høyere opp på siden, slik at potensielle kunder skulle se at det jeg tilbyr er av god kvalitet.

Sosiale bevis hos Hjertvik Media

Gode resultat på annonsene

Personlig ble jeg fornøyd med resultatene annonsene endte opp med å få. Da jeg vet at en Facebook annonse i gjennomsnitt har 0,89% CTR, var jeg veldig positivt overrasket da mine 4 annonser til sammen hadde et snitt på 5,88% CTR (622 klikk på annonsene). Dette er en indikasjon på at annonsene har vekket en interesse hos publikummet som ble valgt ut.

Jeg startet uken med 2 annonser for deretter å slå av annonsene som gjorde det dårligst. Deretter satte jeg opp en ny annonse mot den som presterte best. Denne manuelle måten å A/B teste på gjorde at jeg visste hvilke type bilder som funket og hvilke type tekst som appellerte best til publikummet.

Facebook annonse 1, 2, 3 og 4

2 nye kunder som snart får ny nettside

Takket våre annonsene på Facebook, skal jeg nå hjelpe 2 nye kunder med å få opp deres splitter nye nettside. Når disse er ferdige, kommer det selvfølgelig ut kundecase på denne bloggen, så stay tuned!

Ønsker du eller bedriften din også ny nettside? Sjekk da ut Hjertvik Media sin hjemmeside for mer informasjon!