Google-analytics-4-logo
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Nye Google Analytics 4: Dette må du vite

Google har lansert sin nyeste versjon av Google Analytics: Google Analytics 4 (GA4). Dette er en stor oppdatering med MANGE nye funksjoner som skal blant annet hjelpe deg med:

  • Predikativ innsikt (AI)
  • Dypere forståelse av kundereisen
  • Bedre datainnsamling på tvers av enheter
  • Sporing på nettsiden uten å sette opp tracking i Google Tag Manager

I dette innlegget kan du lese om noen nye funksjoner, slik at du skal få en liten innføring om de største oppdateringene.

Hvordan rapporter i Google Analytics 4 ser ut.

AI som gir innsikt og forutser fremtiden

I GA4 er det stor fokus på AI. I denne versjonen vil for eksempel Google automatisk gi deg varsler dersom det er økende trender rundt produktet du selger. Dette kan være en super måte å få hjelp til å vite når og hvem man skal markedsføre seg mot. Og dette uten å manuelt analysere data, som man i større grad må gjøre i dagens versjon av Google Analytics.

AI teknologien i den nye versjonen skal også hjelpe til å forutsi utfall. Dette kan for eksempel være hvor mye din bedrift potensielt kan tjene på et spesifikt segment.

En bedre forståelse av kundereisen

En av de største forskjellene med GA4 og dagens Googla Analytics er hvor annerledes rapportene er organisert. Ser du på GIFen lengre opp, vil du se at brukergrensesnittet er ganske annerledes enn den tidligere versjonen.

De nye rapportene er laget for å bryte ned ulike aspekt av kundereisen for at du skal få en bedre forståelse hvor kundene er i for eksempel kjøpsprosessen.

Den nye Google Analytics vil også prøve å gi markedsførere en oversikt over hvordan kunder engasjerer seg i deres bedrift på tvers av enheter og kanaler. For eksempel vil de analysere hvordan en bruker interagerer med deg på mobil kontra på desktop.

Automatisk tracking

For å få inn data på hva som for eksempel en bruker har interagert med på nettsiden din, må man i dag legge inn dette i Google Tage Manager, Hotjar eller liknende. Dette vil nå Google Analytics 4 gjøre automatisk for deg uten å legge inn noe form for kode.

Trackingen i GA4 vil skje live, og du kan se for eksempel se hvor langt folk scroller ned på siden din eller om folk trykker på en video, uten at du trenger å legge inn noe kode eller tracking i Google Tag Manager.

Bør jeg laste ned GA4 nå?

Når du lager en ny Google Analytics konto vil den nye versjonen være standard. Med andre ord vil ikke dette installere seg automatisk fra den nåværende versjonen du bruker. Vil du oppdatere din nåværende Google Analytics, må du manuelt gå inn å gjøre dette (se video lenger ned).

Dersom du velger å installere GA4 må du vite at du IKKE kan ta med deg nåværende datainnsamling inn i GA4. Med andre ord begynner du datainnsamlingen helt på nytt. Dette betyr at hvis du installerer den nye versjonen i dag, kan du velge om du fortsetter å samle data på den gamle versjonen samtidig som du samler inn nye data på GA4. På den andre siden kan du stoppe å få inn data på den gamle versjonen og kun få inn nye data i GA4.

Hvordan sette opp Google Analytics 4

Ikke noe hast, men greit å starte tidlig

Selvom den gamle versjonen nok fortsatt kommer til å bli brukt i en god stund fremover, kommer GA4 til å bli den nye standarden i fremtiden. Så som med alt annet, er det like greit å sette seg inn i verktøyet tidlig, slik at det ikke skal bli overveldende for deg når det først blir en ny standard.


Kilder: