hånd-kort-digital-markedsføring-trender-2021-logo-daniel-theodor-henriksen
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

👨🏼‍💻Disse trendene innenfor digital markedsføring bør du ha et øye til i 2021

Denne typen blogginnlegg blir det alltid skrevet i starten av et år. Men det står ofte mye forskjellig, noe som kan gjøre det vanskelig å vite akkurat hvilke markedsføringstrender man bør ha et ekstra øye til.

Derfor har jeg satt sammen et lite innlegg som samler opp hva som går igjen i ulike blogginnlegg og artikler der ute. Så her får du en oppsamling av noen trender innenfor digital markedsføring flere ulike eksperter og byråer mener du bør legge vekt på i 2021.

Og ja, jeg vet det er flere trender enn de jeg dekker her. Men dette vil som nevnt være de trendene som går igjen i flere artikler og innlegg der ute.

1. Mer personalisering i markedsføringen

Ikke overraskende ønsker vi at større firmaer stadig skal markedsføre seg mer rettet mot oss som enkeltindivider. Dette er også en gjennomgående trend som vil være i 2021.

Ettersom verden er som den er i dag, vil man ikke få den personlige kontakten med kunder i butikker eller der man holder til. Derfor er det enda viktigere å personalisere innhold, produkter, e-poster ++.

I en rapport fra 2019 står det at 63% av forbrukere irriterer seg over «One Size Fits All» eller generisk markedsføring. I tillegg bruker over 20% av internettbrukere også Ad Block (USA), og får dermed ikke med seg annonsene dine i det hele tatt.

Derfor er det enda viktigere å fokusere på personlig markedsføring. Det viser seg nemlig i samme rapport som referert til i forrige avsnitt at 90% setter pris på personalisering i markedsføringen.

Et par små eksempler på hva mer personlig markedsføring kan inneholde

Hvordan det å praktisere personlig markedsføring kan være så mangt. Inbound Marketing kan for eksempel være en del av det. I tillegg kommer det frem i flere artikler at ChatBots vil bli mer og mer forventet av forbrukere på dine nettsider.

2. Influenser markedsføring

I så og si alle anbefalninger om digital markedsføring for 2021 kommer det frem at influenser markedsføring blir sentralt.

Dette er en slags Word-of-Mouth markedsføring som tar i bruk influensere for å spre ditt budskap til et større publikum. Her er det så klart viktig å velge riktige influensere til din merkevare. Man vil tross alt bruke influensere som kan løfte merkevaren frem i et godt lys.

Et eksempel på hvordan influenser markedsføring kan slå fryktelig galt er da Nike brukte Oscar Pistorious i sin kampanje. Kort oppsummert; etter kampanjen (se bildet under), ble han tatt for å ha skutt og drept sin egen kone. Med andre ord ikke en helt heldig bruk av ordbruk og influenser.

Tall på influenser markedsføring

Ser vi på en nylig rapport som omhandler hvordan vi stoler på merkevarer, kan man også se at influenser markedsføring har en viktig rolle for hvordan forbrukere kjøper produkter og tjenester:

  • 63% av forbrukere stoler mer på influensere sin mening om et produkt, enn hva merkevaren sier om seg selv.
  • 58% sier de har kjøpt et produkt på bakgrunn av en influenser sin anbefalning.

3. Video har kommet for å bli!

Økningen i konsumering av video i Covid-19 har vært enorm. En rapport fra Cisco viser at det forventes at så mye som 80% av forbrukeres nett-trafikk vil være gjennom video innen 2022. Det er da kanskje ikke så rart at vi stadig ser flere og flere videoer både på bedrifter sine nettsider og i annonser.

Jeg kunne skrevet en hel haug om hvorfor man bør drive med video i markedsføringen. Men jeg skal heller holde det til et par korte punkter:

  • 72% av firmaer sier konverteringsraten har gått opp etter bruk av video i markedsføring.
  • 52% av forbrukere sier at de føler seg mer komfortable til å gjøre et kjøp etter å ha sett en produktvideo.
sektordiagram-video-markedsføring-tekst-statistikk
Hvordan folk ønsker å lære om et produkt eller en tjeneste

4. AI blir bare større og større og smartere og smartere

AI (Artificial Intelligens) er noe som gjør seg mer gjeldende for vært år som går. Bare tenk hvor langt bak teknologien hadde vært om ikke AI hadde fantes i dag.

Innenfor digital markedsføring kan dette brukes på flere områder. Her er noen sentrale:

  • AI kan brukes til å forstå brukeratferd og søkevaner. Dette kan gjøre at vi i større grad skaffer oss en innsikt i hvordan kunders kjøpsreise og kjøpsmønster er.
  • Automatiserte bud innenfor annonsering kan gjøre at bedrifter sparer masse unødvendig bruk av annonsekroner.
  • AI kan hjelpe å personalisere innhold rettet mot det enkelte individ.

5. Virituelle konferanser for B2B; den nye hverdagen?

Virtuelle eventer startet som en nødvendighet, men kan nå virke som å bli det hverdagen. Firmaer som nå har åpnet for virtuelle eventer når ut til et nytt og større publikum. Dette er selvfølgelig for at det er mer tilgjengelig for allmennheten som kanskje ikke har mulighet til fysisk oppmøte.

Virtuelle eventer vil gi lavere kostnader (både for firmaet og deltakerne) og flere deltakere, noe som kan være med på å få en høyere ROI (Return of Investment) for firmaene som holder disse virtuelle eventene og konferansene.

Listen kunne vært myyyyyye lengre

Listen på trender innenfor digital markedsføring kunne vært mye lengre. I artiklene og innleggene jeg har sett på er det til sammen over 70 trender å ta for seg. Over har du iallfall fått en oversikt over trender som virker å gå igjen flere steder og kan være lurt å ha et ekstra øye til i 2021.

MEN før jeg gir meg helt, velger jeg også å legge inn en egen anbefalning å holde et øye til i 2021⬇️

TikTok marekedsføring

For oss som bruker TikTok aktivt vet hvor irriterende det er når en annonse plutselig dukker opp i feeden. For det er dessverre sånn at mange av de som annonserer på TikTok i dag legger ut annonser som absolutt ikke passer inn.

Klarer man dermed å lage videoer som «blender» inn med resten av innholdet av TikTok kan dette være en plattform å følge med på i 2021. Etter det jeg personlig har sett, er det tydelig at annonser som blender inn og passer inn i TikTok formatet får mye større engasjement.

Du kan se mer av TikTok sin annonseringsplattform her


Kilder