10-viktige-faktorer-i-arbeidet-med-SEO-for-å-rangere-høyere-i-søkeresultatet
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

10 avgjørende SEO-faktorer du må ha kontroll på for å rangere høyt i søkeresultatet

Dette er kanskje den mest «clickbait»-overskriften jeg har skrevet, men jeg er glad for at du trykket deg inn uansett. Først og fremst må jeg påpeke at SEO er et enormt fagfelt, og at det er langt mer enn 10 faktorer innen SEO som påvirker hvor du ender opp i søkeresultatet. Tro det eller ei, men det er faktisk så mye som over 200 faktorer Google ser på når de rangerer nettsiden/innholdet ditt.

Når det er sagt, er det selvfølgelig noen faktorer som er viktigere enn andre. Hvilke 10 faktorer som er de viktigste kan du godt være uenig med meg i. For det å vite helt spesifikt hva Google og andre søkemotorer legger mest vekt på, er jaggu ikke godt å si. Jeg har iallfall etter å ha gått igjennom ulike artikler og hva som har preget mine egne sider, skrevet en liten liste over 10 ting som er avgjørende SEO-faktorer for å rangere høyt i søkeresultatet.

1️⃣ Forsikre deg om at du har en trygg side

Det er kanskje ikke overaskende at sikkerhet har noe å si i 2021. Det å ha en nettside med HTTPS-tilkobling er med andre ord viktig i dagens lys.

ssl-søkefelt-trygg-side
Sjekk om nettsiden din har en «padlock» ved URL-en

Selvom Google selv sier at dette kun er en liten rangeringsfaktor, er det en avgjørende faktor for at brukere skal føle seg trygge på nettsiden. En nettside uten «padlock» kan føre til at brukere bruker kort tid på nettsiden din, noe som igjen kan være en negativ faktor innenfor SEO.

Kort forklart: Skaff deg en sikker side.

2️⃣ Sørg for at søkemotorene har tilgang på siden din

En viktig faktor for at du skal rangere høyt er selvfølgelig at Google finner frem til siden din. Det er derfor viktig «å mate» de med den infoen de trenger for å gjøre deg mer synlig. Her er det blant annet viktig med å ha URLer som er forståelige for Goolge Botene som søker gjennom siden din. For å hjelpe disse botene er det noen ting du kan gjøre for å hjelpe dem:

3️⃣ Optimaliser hastigheten på nettsiden din

Dette er en avgjørende faktor. Ikke bare for at Google skal rangere deg høyt, men også for at ikke brukere av nettsiden skal forsvinne før de engang er inne. For det er nemlig sånn at dersom nettsiden din bruker mer enn 3 sekunder på å laste inn, vil 53% forlate siden din før de i det hele tatt har fått sett den.

I 2021 bør man ha et ekstra fokus på innlastningshastigheten på mobil. Google annonserte i 2018 at dersom nettsiden din laster treigt på mobil, kan dette påvirke SEO-rangeringen din negativt.

Her er noen verktøy du kan bruke for å analysere hastigheten på din side:

4️⃣ Få nettsiden din mobilvennlig NÅ!

En av kanskje de mest avgjørende rangeringsfaktorene Google ser på når det gjelder SEO, er om siden din er mobilvennlig.

Flere mennesker bruker i dag mobil enn desktop. Det er derfor Google nå fokuserer på såkalt «Mobile First Indexing». Med andre ord er noe av det første Google ser på om nettsiden din er mobilvennlig.

Noen ting du må tenke på når det gjelder mobilvennlige sider:

  • Ha en responsiv side som tilpasser seg uansett enhet.
  • Bruk skrift som er stor nok og leselig.
  • Ha menyer som er lette å navigere seg i.

Trenger du hjelp til å lage nettsider som er responsive? Jeg kan hjelpe deg med dette i mitt firma Hjertvik Media

Hjertvik-Media-logo
I Hjertvik media hjelper jeg deg med nye nettsider eller annonsering på Facebook.

5️⃣ Sørg for å optimalisere innholdet ditt

Innholdet på en nettside er avgjørende for å rangere høyt i søkeresultatet. Google tar som du kanskje vet utgangspunkt i nøkkelord når siden din blir rangert.

Har du for eksempel et snekkerfirma i Oslo, ønsker du å dukke opp i søkeresultatet for nøkkelordene «snekker i Oslo». For å få til dette må du optimalisere innholdet ditt.

Hvordan finne riktige nøkkelord er et stort område, og jeg skal ikke gå i dybden på det her. Ønsker du å lese mer om hvordan finne riktige nøkkelord, kan du lese mer om det i et av mine tidligere blogginnlegg.

6️⃣ Domenealder og autoritet

Det kan være vanskelige å rangere høyt med en ny nettside ettersom desto eldre domenet ditt er, jo «lettere» er det å rangere høyere i Google. De ser nemlig på alderen på et domene (sammen med godt innhold så klart) som en positiv rangeringsfaktor. Det viser seg faktisk at så mye som 60% av alle nettsider som rangerer på førstesiden i Google er 3 år eller eldre.

I tillegg er det at nettsiden din har autoritet en viktig faktor for å rangere. Dette får du hovedsaklig gjennom å ha et meget godt innhold, sammen med «off-page» SEO. Dette kan være i form av delinger i sosiale nettverk eller ved lenker (som er det neste vi skal se på).

7️⃣ Lenker

En annen avgjørende faktor, som vi så vidt nevnte over, er lenker. Dette deles som regel inn i 3 ulike typer:

  • Inngående lenker
  • Utgående lenker
  • Interne lenker

Inngående lenker

Å ha relevante inngående lenker hjelper Google med å se om du har autoritet. Dersom siden din blir lenket inn til fra et annet nettsted, kan dette være positivt for autoriteten på nettsiden din. Det vil her selvfølgelig spille en rolle om hvor de inngående lenkene kommer fra. Google vil for eksempel gi siden din mer autoritet dersom FHI lenker til innlegget ditt om «Hvordan holde seg frisk under Corona», enn om det hadde kommet fra en hvilken som helst blogger.

Utgående lenker

Når du skriver innhold er det viktig å vise til kilder som gjør at det du skriver er troverdig. Derfor er det å lenke til relevante sider viktig, ettersom dette er noe Google ser på som positivt og styrker autoriteten din.

Interne lenker

Når du skriver noe på nettsiden din, er det lurt å lenke til annet relevant innhold andre steder innad på siden din. Dette er for at det blir lettere for både brukere og botene til Google å navigere seg rundt på nettsiden.

8️⃣ Ha mennesket i fokus når du skriver innhold

Det er gjerne en tendens å jobbe med SEO «på den gamle måten». Med dette mener jeg at noen velger å skrive direkte rettet mot søkemotorene. Dette kan være i form av at man legger inn ett spesifikt nøkkelord mange steder det kanskje ikke passer inn, i håp om å rangere på dette.

Man skulle kanskje tro at denne måten å skrive på gjorde at man rangerte høyere. Slik er det ikke. Hvis man skriver til mennesket og gir det verdi, er dette noe søkemotorene legger merke til. De følger nemlig brukere rundt på nettet og vet når de blir gitt verdi.

Med andre ord: Hvis innholdet ditt gir en leser verdi, hjelper dette deg med å rangere høyere i søkeresultatet.

9️⃣ Skriv unike og relevante meta-beskrivelser

Meta-beskrivelser er det lille utsnittet som vises i søkeresultatene. Å skrive en god meta-beskrivelse som står i stil til innholdet er viktig for å gi brukeren den verdien han/hun er ute etter. Klarer du å samkjøre innhold og meta-beskrivelse vil bruker bli lenger på siden din, få verdi og søkemotorene vil anse ditt innhold som relevant og nyttig.

1️⃣0️⃣ Ha analyseverktøy installert på nettsiden din

For å ha kontroll på hvordan brukere interagerer med nettsiden din er det viktig å ha de riktige analyseverktøyene på plass.

Google Analytics og Google Search Console er verktøy som kan hjelpe deg måle hvordan du jobber med SEO. Andre verktøy som kan være til hjelp er Hotjar. Dette er et analyseverktøy som blant annet hjelper deg å se hvordan ulike brukere navigerer seg på nettsiden. Dette kan være nyttig for å se om personer bruker nettsiden din slik som du ønsker.