influencer-markedsføring-daniel-theodor-henriksen
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Bør bedriften din ta i bruk influencer markedsføring?

Influencer markedsføring er et begrep som vokser seg større og større innenfor terminologien. Ikke bare vokser begrepet, men summen på bruk av influencere i annonsering har økt fra 72 millioner (2015) til 348 millioner kroner (2020) i Norge. Med andre ord kan vi trekke en konklusjon at stadig flere bedrifter bruker større deler av markedsbudjsettet sitt på bruk av influencere i markedsføringen.

Men hvorfor bør man henge seg på denne influencer bølgen? Vil det være nyttig for din bedrift?

Internasjonale tall på bruken av influencere i markedsføring

For å få en litt mer klarhet i hvorfor influencere opptar en stadig større bit av markedsbudsjettet til bedrifter, må vi se på noen tall.

  • Når det kommer til generasjon Z, svarte bare 1% at de stoler på annonsører. På den andre siden trekkes det frem at 33% i den samme gruppen stoler på omtaler de leser på blogger før et kjøp (Bigcommerce).
  • Rundt 40% sier de kjøpte et produkt etter de så det ble brukt av en influencer i sosiale medier (Bigcommerce).
  • 63%. av forbrukere stoler mer på influencere sin mening om et produkt, enn hva merkevaren sier om seg selv (Adage).
  • I følge Tomson bergenes det at influenser markedsføring i gjennomsnitt gir en ROI på 6,5.

En gjennomgående trend

Som vi kan se i tallene over er en gjennomgående trend at influencere har større påvirkningskraft og troverdighet på forbrukere enn det merkevaren har i seg selv. Dette er selvfølgelig en generalisering, og vil ikke alltid være tilfelle.

For at influencere skal ha stor påvirkningskraft og gi en høy ROI til din bedrift, vil det så klart være noen ting som spiller inn.

Riktig influencer til riktig målguppe

Bestemmer en merkevare seg for å ta i bruk en influencer, er det viktig å stille seg noen viktige spørsmål.

  • Står influenceren vi har valgt i stil til bedriftens visjoner og mål?
  • Er influenceren relevant til målgruppen vi ønsker å nå?
  • Har influenceren vi har valgt troverdighet i samfunnet?
  • Vil bruk av influencere i vår bedrift være lønnsomt og skape salg?

Det er nemlig ikke sånn at selvom bruken av influencer markedsføring stadig blir større, så er det riktig for alle bedrifter å bruke. Klarer man å finne noen som deler merkevarens holdninger og verdier, samtidig som inluenceren har en sterk posisjon i ønsket målgruppe, kan det absolutt være en fordel.

På den andre siden kan det også være en total fiasko, da bruken av feil influencere kan skade omdømme på merkevaren.

Nike sin dårlige opplevelse med influencer markedsføring

Et eksempel på hvordan influenser markedsføring kan slå fryktelig galt er da Nike brukte Oscar Pistorious i sin kampanje. Kort oppsummert; etter kampanjen (se bildet under), ble han tatt for å ha skutt og drept sin egen kone. Med andre ord ikke en helt heldig bruk av ord og influencer.

Les også: Trender for digital markedsføring i 2021

Et annet eksempel på hvordan bruk av influencer markedsføring kan være en fallgruve er å velge noen som ikke står i stil til hva du tilbyr. Tilbyr du kvalitet og luksusprodukter, vil du ikke velge en influencer som har et rykte på seg for å være falsk, ha lave standarder etc. Markedsføringen kan da ha en motsatt av effekt av det som er ønskelig. Det er derfor viktig i den tidlige fasen å finne riktige kandidater til merkevaren.

Bør jeg implementere influencere i markedsbudjsettet nå?

I en utenlandsk studie svarte 63% av markedsførere at de ønsket å øke budsjettet sitt på influencer markedsføring i 2020. Dette er en sterk indikator på at denne måten å markedsføre merkevaren sin på kan være lønnsom.

Svaret på om du bør bruke mer fra markedsbudsjettet på influencer markedsføring er at det komme an på. Som beskrevet over, så er det faktorer som spiller en avgjørende rolle om dette er lønnsomt eller ikke.

Ved riktig research og valg av influencere for din merkevare kan det absolutt være et lønnsomt samarbeid. Bare pass på å ikke gå på det bananskallet Nike gjorde med Oscar Pistorious.

Strategi for influencer markedsføring

Dette innlegget tar ikke for seg strategi for hvordan man jobber med infleuncer markedsføring. Ønsker du å få mer detaljert innsikt i hvordan jobbe rundt strategien, kan du for eksempel lese dette innlegget som hjelper deg med strategiarbeidet fra A-Å.