Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hvordan beholde brukere på nettsiden din

Du har 7 sekunder på deg

Det tar i snitt 7 sekunder før folk forsvinner fra nettsiden din hvis de ikke finner det de leter etter. Hvordan skal man da klare å gi en optimal brukerreise innenfor dette korte tidsintervallet?

En test man kan kjøre for å sjekke om trakten på din nettside er vanntett, er en såkalt «grunt» test. Prinsippet med dette er:

  • Man viser en nettside til en huleboer. Hva klarer h*n å «grunte» tilbake og forklare av produktet/tjenesten du har å tilby?

I og med at det ikke er altfor mange huleboere å plukke av i 2019, kan man gjennomføre testen følgende:

  • Folk får 5 sekunder til å se nettsiden din. Kan folk svare på:
    • Hva var det på siden?
    • Hva løser det jeg så?
    • Hvordan gagner det meg?

For at dette skal være mulig må folk slutte å tro at kvantitet av elementer er kvalitet. Her gjelder det da å fjerne unødvendige klikkbare objekter. Dette vil gjøre at brukeren får en bedre oversikt innenfor tidsintervallet på 7 sekunder, og vil kanskje gjøre en aktiv handling på din side.

«Above the fold»

Det må bli fokusert på det som skjer «above the fold», altså det som er på siden før man begynner å scrolle. Her kommer et eksempel på hvordan nettsiden kan se ut:

  • Overskrift med en tydelig fordel for kunden.
  • HERO bilde (det første visuelle elementet kunden legger merke til.)
  • Liste med fordel og lærepunkter.
  • Knapp for å komme seg videre inn til fordelen som dere tilbyr.
  • Knapp til kundeomtaler.
    • + knapp til personvern (lovpålagt.)

Her har brukeren bare tre klikkbare objekter. Desto færre valg man har, jo enklere og kortere tid brukes det for å ta en beslutning.

Hvis brukeren vil gå rett videre til det dere tilbyr har h*n mulighet til det. Hvis h*n fortsatt er usikker, er muligheten der til å bli overbevist gjennom tidligere kunder. Deretter kan brukeren gå videre til produktet/tjenesten som blir tilbudt.

Et praktisk eksempel

Her er to eksempler på «above the fold» på en nettside. Den ene siden har mange klikkbare objekter, mens den andre har få.

I eksempelet på venstre side over, ser man 21 objekter man kan trykke på. Brukeren må i større grad bruke tid på å finne hvor h*n skal gå.

På høyre side har brukeren kun 3 klikkbare valg. Dette gjør at man kan ta en kjapp avgjørelse og gå videre til neste trinn. Fluktfrekvensen vil med andre ord bli betydelig lavere.

Spør deg selv: «Har min nettside mange fluktveier?»



Les også: