I nyere tid har vi en kortere evne til å holde oppmerksomhet. Dette kan det imidlertid virke som har gått hus forbi hos enkelte som skriver informasjonstekster.
Med like langt oppmerksomhetsvindu som en gullfisk, altså svært få sekunder, er det viktig at vi som skal skrive tekster kommer til poenget før hjernen ikke gidder mer, og heller leter ett annet sted.
Når vi søker etter noe vi lurer på i ulike søkemotorer, forventer vi at det man klikker på skal gi et kjapt svar på vårt problem.
Overskriften kan være «on-point», men når vi kommer inn på siden blir det slengt ett lass av avsnitt rett i trynet på oss. Her kan «hvermansen» nesten føle dysleksien trenge på.
Jeg er selv en av de som er svært utålmodige, og vil gjerne finne et kjapt svar. Det er derfor viktig at når du først har fått meg (og andre utålmodige) til å besøke nettsiden din, må også teksten fortsette å opprettholde interessen min.
Ta for eksempel denne teksten om brann i juletider:
Hadde jeg søkt på:
- «Forhåndsregler om brann i førjulstiden»
Jeg finnes jo da ikke interessert i å vite fakta om hvor mange levende lys folk tenner desember (hvis ikke man er gal etter fakta da, så klart.) Jeg vil heller ikke at brannvesenet skal prakke på meg hvilke tradisjoner jeg skal ha eller ikke.
Her er et eksempel på hvordan det heller kan se ut (teksten i rødt er ment for å fjernes.)
Ganske mye lettere å finne svar på det man faktisk lette etter, sant?
Man bør altså holde seg kort og konsis i sin formulering, slik at det lille oppmerksomhetsvinduet vi har, blir stimulert med akkurat til det vi vil ha.
PS: Håper ikke innlegget tok for lang tid å komme til poenget.