Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hva er inbound marketing?

Kunden kommer til deg

Som jeg skrev i forrige innlegg, er ikke det å tvinge på kunden salg lenger veien å gå. Man kan si det har blitt et paradigmeskifte i kjøpsatferden. La meg forklare kort.

Tidligere var man avhengig av en selger for å skaffe informasjon før man tok en kjøpsbeslutning. I dagens digitale verden derimot, kommer ikke selger inn i bildet før ca. 90 prosent av kjøpsprosessen allerede er gjort.  De fleste har allerede skaffet seg informasjonen de trenger på internett og de har funnet det på sine egne premisser.

På grunnlag av dette er det derfor avgjørende at leverandører blir lette å finne på nett for kundene sine. Inbound marketing handler om at kundene skal få relevant og nyttig innhold når de er i kjøpsfasen. Vi gir altså ut innhold som den potensielle kunden er interessert å finne. Isteden for at selgeren nå kommer til kunden, er det kunden som oppsøker leverandøren for å finne informasjon de er ute etter.

Kort oppsummert: Inbound marketing handler om at kunden oppsøker deg.

En metodisk tilnærming

Inbound marketing er en metodisk tilnærming, hvor markedsføringsarbeidet deles inn i fire faser.

  1. Tiltrekke
    Her må du produsere innhold som tiltrekker målgruppen din. Selger du for eksempel surfebrett, og vil tiltrekke deg mer trafikk, må du gi relevant innhold til dine potensielle kunder. Dette kan være et blogginnlegg som gir tips til vedlikehold av surfebrett eller instruksjonsvideoer til hvordan bli en bedre surfer.

  2. Konvertere
    Svært få er klare til å kjøpe når de besøker nettstedet ditt. Det viser seg faktisk at hele 96% ikke er klare til å kjøpe enda. Hvordan skal vi da få de til å kjøpe? Man må klare å få besøkende til et lead (potensielle kunder.) Vi kan si det på denne måten: Få de besøkende til å oppgi kontaktinformasjon (for eksempel e-post), mot noe de får en opplevelse av som verdifullt.

    Tar vi utgangspunkt i surfe-eksempelet, kan dette for eksempel være å sende leadsene nyhetsbrev, opplæringsvideoer eller tilby gratis surfetime. I bunn og grunn handler det om å gi verdi, slik at den potensielle kunden kommer enda lenger inn i kjøpstrakten.

  3. Selge
    Her er det man kaller dialogløp. Det handler i grove trekk om at man bearbeider potensielle kunder helt til de er klare til å kjøpe, eller før det er hensiktsmessig at en salgsperson begynner å bruke tid på den potensielle kunden.

    For eksempel vil det ikke være hensiktsmessig å bruke ressurser på en som har vært innom nettsiden din én gang, og har aldri kommet tilbake.

  4. Begeistre
    Har man klart å selge sitt produkt er det avgjørende at man fortsetter å begeistre kunden. Dette kan være i form av god kundeservice og personlig oppfølging. Fornøyde kunder er gode ambassadører og markedsførere for bedriften din.

Hvis du har fått en fornøyd kunde til å kjøpe fra surfebutikken din, er dette gull for bedriften videre. Du får både kundelojalitet, samtidig som denne personen mest sannsynlig vil anbefale deg videre til sine venner og bekjente.

Meld deg opp til gratis e-bok om Inbound marketing

Håper du fikk litt oppklaring i hva inbound marketing dreier seg, eller bare en bekreftelse på det du allerede visste.

Jeg anbefaler sterkt å melde deg opp til MarkedsPartner sin e-bok. Den gir deg en mer detaljert innføring i inbound marketing metoden forklart på en enkel måte. Link:



Vil du har mer kunnskap om Inbound Marketing?