logo bakgrunn
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

6 Chrome utvidelser for markedsførere

De fleste av oss er kjent med at Chrome leverer et hav av ulike utvidelser. Noen mer praktiske enn andre så klart, der kanskje AdBlock er en av de mest populære blant allmenheten.

I dette innlegget kan jeg avsløre at AdBlock ikke er på lista. I denne lista vil du derimot få presentert 6 utvidelser som kan være svært nyttig for de som jobber som markedsførere.

Link til de ulike Chrome utvidelsene ligger med underveis i punktene.

1. Ghostery

Med denne utvidelsen kan man se hva en nettside sporer. Har du noen gang lurt på hva ulike bedrifter bruker for å «retaregete» deg eller bare hvilken type informasjon en nettside lagrer på deg? Med Ghostery kan du se nettopp det. Med denne utvidelsen kan du se hva som kjører på din egen side, men også for eksempel bruke til å se hvilke type sporingsverktøy dine konkurrenter eller kunder bruker.

Ghostery er også interessant for deg som er opptatt av ditt eget personvern. Du kan aktivere en funksjon i utvidelsen som gjør at du aldri blir «tracket» eller skru av «cookies» for ulike nettsider.

Dashbordet på Ghostery når besøkt YouTube

2. MozBar

MozBar er et SEO verktøy som henter ut hvilke typer overskrifter (<H>) som blir brukt, linker på siden, metabeskrivelser, nøkkelord og andre ting som har med SEO å gjøre. Mozbar kan med andre ord gi en kjapp oversikt på hvordan en nettside er satt opp. Dette kan hjelpe med å få en oversikt over hvordan innholdet på siden fungerer.

MozBar

3. Page Analytics

Dette er et utdrag av Google Analytics som man kan bruke live på siden sin. Når du aktiverer denne utvidelsen får du en del nøkkeltall fra Google Analytics. Du kan se for eksempel hvor lenge brukere i snitt har vært inne på forskjellige sider eller hva en bruker trykker på. Enklere forklart får du de tallene du har i Google Analytics, bare at du får de på den siden du er inne på til en hver tid.

4. Google Lighthouse

I Lighthouse leser Google over nettsiden din og gir deg en rapport på hvor godt siden skårer fra en skala på fra 1-100. Den gir deg en rapport på følgende momenter på nettsiden:

  • SEO
  • Hvordan siden din opptrer visuelt
  • Tilgjengelighet
  • Sidens beste praksis

Etter du har fått denne rapporten kan du enkelt se hvilke tiltak som bør gjøres for å kunne gjøre nettsiden bedre.

Rangering av ulike momenter på nettsiden. Kan gå mer i detalj ved å klikke på de i utvidelsen

5. WhatRuns

Dette er en veldig enkel, men nyttig utvidelse. Når du besøker en nettside kan du trykke på WhatRuns symbolet for å se hvilke plugins, CMS systemer, analyseverktøy… ja, rett og slett alt av utvidelser som er installert på en nettside.

Dette er oversikten som dukker opp når man trykker på WhatRuns utvidelsen

6. Boomerang

Boomerang er et verktøy til Gmail. Utvidelsen inneholder en rekke funksjoner, men det vil her bli presentert bare 3 essensielle.

  1. Med Boomerang kan man blant annet sette et tidspunkt på når du vil sende ut en e-post. Med andre ord kan du skrive e-posten for deretter å velge tidspunkt for når den skal sendes.
  2. En annen funksjon er ar man kan sette på en «tracker». Dette gjør at du kan se om e-posten du har sendt har blitt åpnet eller ikke.
  3. Man kan fryse e-posten sin, slik at det ikke kommer inn e-post i en tidsperiode som du selv bestemmer. Dette kan være nyttig dersom man for eksempel ikke ønsker å være pålogget på jobb døgnet rundt.

Kilde og info om flere Chrome utvidelser: