Snakker du til Sigurd (36) i arbeiderklassen som bare drømmer om å åpne bar, men hater alt det formelle rundt det? Eller snakker du til Hege (51) som er statsansatt jurist som drømmer om å starte vinsmakekurs for damer i midtlivskrisen?
For å kunne treffe kundene dine med best mulig innhold må du tenke igjennom hvordan du ordlegger deg.
Finn dine personas
Det å se for seg målgruppen din og bryte den ned til såkalte personas kan være avgjørende for om du treffer kundene dine. En persona er en fiktiv person som er en indikator på hvordan din typiske kunde vil se ut.
Disse personane skal gjøre det lettere for markedsførere å skaffe seg forbrukermønstre til kundene dine. I tillegg skal det hjelpe med å gjøre markedsføringen mer effektiv og bedre rettet mot målgruppen din.
Når du skal utarbeide en persona er det viktig å ha fokus både på demografi og psykografi.
- Demografi – forteller oss hvem som kjøper produktet
- Psykografi – besvarer hvorfor folk kjøper produktet
Velg riktig «tone of voice»
Når man utvikler en persona vil du fort få en indikasjon på hvordan du bør formulere deg ovenfor denne personen. Du skjønner kanskje nå at hvordan du ordlegger deg ovenfor Sigurd og Hege (fra innledningen) vil være ganske forskjellig.
Å velge riktig «tone of voice», altså hvordan du skriver eller snakker til ulike kunder er avgjørende. I følge ITSMA-undersøkelsen viser det seg at det er så mye som 48% større sjanse for at kjøperen velger ditt produkt hvis de føler at det rettes direkte mot dem.
Snakker du språket til kundene dine vil de altså finne mer verdi hos deg. Hvis personaen din er Sigurd (fra innledningen), men du bruker store ord og uttrykk som vil forvirre han, har du mest sannsynligvis mistet han til konkurrenten din.
Bruk med andre ord personaene du har skapt og formuler språket deretter.
Gratis worksheet fra meg til deg
Jeg har laget en PDF-fil der du selv kan fylle inn demografien og psykografien til hvordan du ser for deg kundene dine. Dette kan være med på å gi deg en god oversikt på hvordan du fremover skal forholde og ordlegge deg til kundene dine.
Les også: