Når man hører ordet Growth Hacking er det lett å tenke at man skal vokse en merkevare ekstremt raskt og finne en «quick-fix». Kanskje tenker vi på eksempler som; «Slik økte salget med 1000% på 1 uke!». Vel, dette er det ofte usannheter i, og er ikke nødvendigvis hva Growth Hacking er. Growth Hacking er heller en måte å vokse systematisk på. La oss ta en nærmere titt på hva som menes med dette.
Growth Hacking handler om smarte løsninger, rask testing og feile i liten skala for å utforske hvor vekst potensiale ligger før man investerer nye ressurser.
Hva skiller Growth Hacking fra vanlig markedsføring?
En Growth Hacker utforsker vekstmuligheter systematisk gjennom hele kjøpsreisen for å optimalisere et produkt/tjeneste. Hva menes egentlig med dette, og er dette noe annerledes enn hva en vanlig markedsfører gjør? La meg først vise deg en illustrasjon.
I illustrasjonen over ser vi en typisk kjøpsreise fra en kunde er ukjent til merkevaren din, til han/hun er en ambassadør for deg.
Lære mer om kundereisen? Les om kundereisen i sosiale medier her.
Innenfor markedsføring jobber man som regel med én av komponentene samtidig. Og ofte med kun de to øverste aspektene (Oppmerksomhet og Tilegnelse). Det er her hovedforskjellen fra en Growth Hacker og en markedsfører slår inn. Som en en Growth Hacker jobber man med hele trakten samtidig. I denne prosessen handler det blant annet om:
- Kontinuerlige tester i små skalaer
- Rask eksprimentering
- Jobber datadrevet
- Fokuserer på den neste vekstmuligheten
- Jobbe kontinuerlig med å finne et et levedyktig marked
På denne måten er en Growth Hacker mer involvert i produktet/tjenesten ettersom man hele tiden jobber med det i alle fasene i kjøpstrakten. Det er nesten som man kan si at en Growth Hacker jobber som markedsfører, utvikler, UX++ samtidig. Dette er naturligvis en liten overdrivelse.
Hva gjør en Growth Hacker?
Som nevnt har de som jobber med Growth Hacking mange arbeidsoppgaver som skal fylles i et kort tidsrom. Vi kan derfor si at en Growth Hacker er mer en generalist hvor det handler om å ha kunnskap innenfor mange fagfelt. Innenfor Growth Hacking bør man blant annet kunne:
- Behandle data
- Designe og lage landingssider/nettsider
- Lage innhold
- Jobbe med konverteringsoptimalisering
- Automasjon
- Sporingsoppsett
- Markedspsykologi
Listen kunne sikkert vært lenger, men du skjønner da at en Growth Hacker som regel er en generalist på flere felt istedenfor spesialist på ett felt.
Med andre ord kan vi si at en Growth Hacker må kunne jobbe kjapt med flere ting for å finne ut hvor vekstmulighetene ligger. Samtidig må han/hun basere avgjørelsene på data for få pålitelige kilder til vekst, men også for å effektivisere tiden. Til slutt må man alltid utvikle seg for å forstå markedet og mulighetene for vekst på en bedre måte.
Finnes det noen eksempler på Growth Hacking?
Ja, klart det gjør! Ellers ville ikke dette vært et så stort «buzz»-ord innenfor markedsføring som det er i dag. Jeg skal kort gå inn på kanskje de 2 mest kjente eksemplene.
Dropbox
Dropbox var en av de første som innførte såkalte henvisningsprogram. En gang gjorde her var noe så enkelt som å lage en side hvor man tilbudte en bruker 250MB ekstra lagringsplass i skyen for hver venn man vervet til Dropbox. Her kunne man enkelt invitere fra for eksempel Facebook eller mail.
Denne lille Growth Hacken bidro til at Dropbox gikk fra 100 000 brukere i 2008 til 4 000 000 brukere i 2010. Det ble faktisk sendt så mye som 2 800 000 invitasjoner gjennom henvisningsprogrammet hver måned!
AirBnB
AirBnB sin tjeneste tok gikk litt trått i starten. Dette var helt til de så mulighetene som lå hos Craigslist. Craigslist er litt det samme som Finn.no hvis du lurte. Man kan her legge inn for eksempel stillingsannonser, utleieannonser osv.
AirBnB begynte å legge inn deres egne tilbud på Craigslist og linket de inn til sin egen plattform. Dette gjorde etterhvert at de klarte å tiltrekke seg flere og flere kunder, samtidig som mange begynte å bruke AirBnB sin plattform når de skulle leie et sted å bo.
En forsmak på Growth Hacking
Jeg håper du nå har fått en liten forsmak på Growth Hacking. Dette er et fenomen som er vokst seg ekstremt stort etter Sean Ellis introduserte begrepet i 2010. Ønsker du lære mer om dette, kan du blant annet se denne videoen eller lese boken hans om temaet: