vektor bilde med digitale verktøy
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

6 digitale verktøy du bør ha kunnskap med i løpet av studietiden

Det skal læres enormt mye i løpet av 3 år på høyere utdanning. Men selv om man blir presentert for masse ny informasjon, er det ikke alt som er like relatert til jobbhverdagen. Derfor ønsker jeg å presentere 6 digitale verktøy jeg har sett nytten av å ha kjennskap til før man skal ut i en deltids- eller fulltidsjobb.

Da jeg startet som student på digital markedsføring i 2019 bestemte jeg meg for å se hva som var ønsket i jobbeskrivelser innenfor bransjen. Her tenkte jeg bare «SHIT, det var da veldig mye folk forventer«. Jeg bestemte meg derfor å få litt kunnskap om noe av det som var etterspurt, slik at det ikke skulle føles alt for overveldende den dagen jeg skulle ut i jobb.

Jeg er nå snart ferdig på mitt andre år som student, og har begynt å jobbe deltid som Operativ Markedsassistent i INEVO. Og selv om det er masse nytt å sette seg inn i, er jeg glad for at jeg tillærte meg noe kunnskap og ferdigheter i disse 6 digitale verktøyene før jeg begynte.

PS: Disse verktøyene er relevante for dere som skal jobbe innenfor markedsføring, og du vil garantert møte på noen av dem i en fremtidig jobbsammenheng.

1. Google Analytics

Google Analytics er som navnet tilsier et analyseverktøy. Her får du innsikt og data om hva som skjer på hjemmesiden til firma(ene) du har ansvar for. De aller fleste har dette installert i dag, og det er et supert verktøy å bruke for å avdekke for eksempel hvor mye kunder handler for i nettbutikk, hvor i landet fra folk besøker nettsiden din, oversikt over hvor mye du tjener på ulike produkter + ekstremt mye mer nyttig informasjon.

Google Analytics kan hjelpe med ekstremt mye på markedsføringsfronten, og hvis du setter av litt tid til å lære deg brukergrensesnitt og generelle funksjoner vil dette gjøre starten i ny jobb innenfor markedsføring litt lettere for deg.

OBS: Google har nylig lansert Google Analytics 4. Dette er en ny versjon av verktøyet. Dette noe som kan være lurt å sette seg inn, selv om det i dag fortsatt som regel brukes den gamle versjonen blant bedrifter.

Les om hva som er nytt i Google Analytics her

Kurs/videoer du kan lære mer om Google Analytics

2. Google Tag Manager

Jepp, nok et Google produkt. Google Tag Manager kan sees på som et slags hotell av sporingen på nettsiden din eller firmaet du skal jobbe i. Det brukes nemlig til å installere diverse sporing. For eksempel så kan man installere Google Analytics, Facebook Pixel eller Hotjar gjennom Google Tag Manager.

Det som er fordelen med dette verktøyet er at du kan samle alle sporingsinnstalleringer på ett og samme sted.

Dette er også noe svært mange har installert på nettsidene sine i dag. Og i likhet med Google Analytics er det å vite hvordan sette opp enkle sporinger en stor fordel hvis du for eksempel skal jobbe med nettbutikker.

Kurs/videoer du kan kan ta for å lære om Google Tag Manager

3. Facebook Business Manager

Du har helt sikkert sett en haug med annonser når du scroller deg gjennom feeden på Facebook. Disse annonsene lages som regel i Facebook Business Manager. Dette er annonseringsplattformen til Facebook og brukes av mange for å eksempelvis øke salget eller gjøre merkevaren sin mer synlig.

I jobbeskrivelser i dag er det stor etterspørsel etter folk som kjenner til denne plattformen og vet hvordan sette opp målrettede kampanjer. Det er derfor lurt som student å ha en erfaring med dette, så man har noe å vise til på et jobbintervju.

Kurs/videoer du kan kan ta for å lære om Facebook Business Manager

4. Google Ads

Google Ads er annonseringsplattformen til Google. Når du søker etter noe i Google har du helt sikkert lagt merke til at det ofte kommer opp noen resultat hvor det står «annonse» eller «ad» først. Dette er plasser folk «kjøper» for å havne øverst i søk ut i fra hva en bruker søker etter.

søkeresultat i google
Betalte søk VS organiske søk

Det sies at det er rundt 5,4 milliarder Google søk hver eneste dag. Med andre ord kan bedrifter nå ut til mange med sine tjenester eller produkter på Google. Det er ikke da rart at dette er en kvalifikasjon mange ser etter når du skal ansette nye markedsførere.

Kurs/videoer du kan kan ta for å lære om Google Ads

5. WordPress

WordPress er verdens største CMS system. Det vil si at over 30% av alle hjemmesider der ute er bygget på dette verktøyet. Med andre ord er det en stor sannsynlighet at du kommer til å møte på dette dersom du skal jobbe noe i forbindelse med nettsider.

Selv om du kanskje ikke nødvendigvis kommer til å jobbe kun med nettsider og WordPress, vil det å ha noen erfaringer med å vite hvordan et CMS fungerer være en fordel når en fremtidig arbeidsgiver ser på CVen din.

Lær deg hvordan du setter opp din egen WordPress nettside på 30 minutter her!

Kurs/videoer du kan ta for å lære om WordPress

Når du har opprettet ditt WordPress nettsted, kan du lese mitt tidligere innlegg om hvilke 6 WordPress utvidelser du bør ha installert.

6. Adobe Photoshop og Illustrator

Her kommer en 2-i-1 pakke. Innenfor markedsføring jobber man ofte med grafiske elementer. Dette er for eksempel når man skal legge til bilder i annonser, lage mockups, lage visuelle fremstillinger for kunder osv. I den sammenheng kan det være en fordel å kjenne til Photoshop og Illustrator.

Disse programmene gir deg uendelige muligheter innenfor bilde- og illustrasjonsbehandling. Personlig er jeg ingen ekspert på området, men jeg har merket at det å forså og kunne ta i bruk det grunnleggende har hjulpet meg masse når det kommer til det mer visuelle innenfor jobbsammenheng. Det å kunne beherske disse verktøyene er også noe som ofte forekommer i jobbeskrivelser for digitale markedsførere.

Kurs/videoer du kan ta for å lære om Photoshop og Illustrator

Kurs og videoer i Photoshop:

Kurs og videoer i Illustrator:

Ikke la deg skremme

Selv om det kan virke som overveldende mye å skulle lære seg, må du ikke tenke at man skal være ekspert på alt rett etter endt studie. Men det å ha en oversikt og en grunnleggende kunnskap over det som står i jobbeskrivelser og/eller det som står her, gjør at du kan ha en fordel i neste jobbintervju.