Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

6 trinn for å strukturere kundereisen

Vi elsker å kjøpe, men hater å bli solgt til

Vi kan ikke bare presse på med «kjøp-kjøp-kjøp». Folk generelt elsker å kjøpe ting, men hater å bli solgt til. Tenk bare på alle de som prøver å huke tak i oss på Karl Johan. Vi gjør alt for å snike oss unna (vel, iallfall de fleste av oss.)

Mennesker forventer i dag mer av bedrifter. De forventer å bli lyttet til og gi dem respons. Vellykkede markedsføringsvirksomheter bruker i dag kundeorienterte strategier for at kundereisen skal bli så personlig som mulig. Så hvordan kan man på en god måte bygge opp en relasjon til kundene?

Kundereisen

  1. En karakter …
    Her må vi finne ut av hvilken smerte en målgruppe/person vil bort fra, eller hvilke gleder som tiltrekker disse menneskene. Kanskje drømmer de om å komme seg vekk fra noe i hverdagen eller et ønske om å oppnå noe stort?

  2. … med et ønske/problem …
    Vi må finne ut hvilke problemer målgruppen har internt og eksternt. Hva strekker de ikke til med? Hvem stopper de fra å realisere sine drømmer? Vi må finne ut hvem deres ytre fiende er.

  3. … de møter en guide …
    Du har noe som hjelper kundene opp mot målet de har lyst til å nå. Her må man vise empati og vise at man bryr seg om målgruppens problem. Man må vise autoritet, og ha kunnskap om det feltet de trenger hjelp med.

  4. …vi deler en metode …
    Her forteller man hva du kan hjelpe målgruppen med i en enkelt forklart modell, metode eller prosess. Dette gjør at man hjelper målgruppen på veien videre mot å realisere drømmene sine.

  5. … oppnår suksess …
    Hvilket resultat kan målgruppen få dersom de bruker metoden, eller hva kan de unnslippe av det negative hvis de bruker den?

  6. … personlig transformasjon
    Målgruppen har unngått det negative/oppnådd drømmen. Uansett resultat, så endrer karakteren du startet med seg. Vi er nå inne på en personlig reise med de vi har hjulpet. Vi må deretter kartlegge transformasjonen til målgruppen for å kunne hjelpe de ytterligere.

Se helheten

Å se helheten i en kundereise er essensielt for digitale markedsførere. Vi må vite hvordan vi kan skrelle av lag på lag for å nå til kjernen hos kunden.

Isteden for å pushe noe på kundene, så bruker man heller tid på de og kommer med anbefalinger. Vi må huske å snakke med kunder, ikke til dem. Vi mennesker er egosentriske, derfor er det avgjørende at vi er interessert i det kundene har å si.



Les også: