digital markedsfører
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Dette får du av en nyutdannet digital markedsfører i 2022

På Høyskolen Kristiania kom det ny læreplan for digital markedsføring i 2019. Med andre ord er mitt kull (2019) det første som gjennomfører akkurat denne planen.

Planen ble laget med utgangspunkt fra hva folk bransjen mente studiet digital markedsføring burde legge vekt på. La meg få presentere noe av det du kan forvente deg av en nyutdannet digital markedsfører i 2022.

Liste over emnene i fagplanen til digital markedsføring

Her er en liste over emnene som er gjennom studieløpet. Jeg vil utdype noen av emnene lenger ned i innlegget. Listen går i kronologisk rekkefølge fra 2019 til 2022 (som regel 4 emner per semester.)

  • Tekst
  • Introduksjon til programmering
  • Kreativt webprosjekt
  • Markedsføringsledelse
  • Digitale verktøyer og kanaler
  • Kreativitet, innovasjon og nyskapning
  • Samfunnsvitenskaplig metode
  • Forbrukeratferd
  • Datadrevet markedsføring
  • Konsept og visualisering
  • Webutvikling
  • Interaksjonsdesign
  • Valgemne
    • I mitt tilfelle kommer det til å bli innholdsproduksjon
  • Digital markedsstrategi
  • Valgfritt fagområdeemne
  • Statistikk og analyse
  • Bedriftsøkonomi
  • Etikk og teknologi
  • Praksis
  • Bacheloroppgave

En liten forklaring på noen av emnene

Noen av emnene sier kanskje seg selv, så er ikke alle jeg kommer til å gå gi en forklaring på. Hvis det er ønskelig å lese mer om studiet og emnene kan du gjøre det på Kristiania sine hjemmesider.

Koding og programmering

Fagene introduksjon til programmering, kreativt webprosjekt, interaksjonsdesign og webutvikling handler om koding og programmering. Her bruker vi HTML, CSS og JavaScript for å designe og lage funksjonelle nettsider. I digital markedsføring skal vi forstå konseptene med webutvikling, slik at når man skal ut å jobbe i team med utviklere, kan vi forstå deres fagfelt. Dette vil være en stor fordel da digitale markedsførere har mye med nettsider og funksjonalitet å gjøre.

Datadrevet markedsføring

Dette handler hovedsaklig om hvordan optimalisere kundereisen på nett. Emnet tar for seg blant annet hvordan samle inn data og visualisere dem for å skape effektiv drift. Kort forklart skal emnet belyse hvordan teste, segmentere, målrette, personalisere og automatisere datadrevet markedsføring for å optimalisere alle markedstiltak.

Konsept og visualisering

I dette emnet skal vi utarbeide kommunikasjonskonsepter og utforske visualiseringsmuligheter. Emnet vil legge vekt på virkemidler for effektiv visuell kommunikasjon og produksjon, med innføring i design, form og farge, samt bilde- og videoredigering.

Praksis

Dette er en unik mulighet for å lære hvordan bransjen fungerer på innsiden. Ved å gå ut i praksis halvåret før vi er nyutdannet, vil dette gjøre at vi er mye mer forberedt på hvordan det er å jobbe i bransjen. Samtidig er det en unik mulighet å finne ut hva man vil jobbe innenfor fagfeltet, samt å knytte flere kontakter. Hvem vet, kanskje ender jeg opp med praksisplass i nettopp din bedrift?

Spennende fremtid

Det er en lang liste med emner, og jeg ser frem til å kunne få et dypdykk ned i alle emnene. Ønsker du også å vite mer beskrivelsene på emnene kan du lese på de her eller i PDF dokumentet jeg legger med under. Du kan også sende inn spørsmål til meg hvis det er noe du skulle lure på.