instagram logo
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hvordan Instagram algoritmen fungerer

Instagram gjør ofte endringer i algoritmen sin. I dette innlegget kommer det til å bli lagt fram hva Instagram legger vekt på i forhold til innhold og hvilken strategi man bør bruke for å få aktive følgere gjennom organiske søk.

Instagram SEO

Instagram bruker sin egen søkemotoroptimalisering for å rangere de beste profilene på toppen i søkefeltet. De bruker et system som heter «Discovery of Topical Authorities in Instagram». Men hva i alle dager vil egentlig dette si? Enkelt forklart handler det om at du må bruke riktige nøkkelord på Instagram profilen din, samtidig som innholdet må våre spesifikt.

5 konkrete tips

Uten konkrete eksempler høres dette svært «far fetched ut». Så spenn deg fast, her kommer 5 tips for hvilke konkrete strategier man bør bruke på Instagram i 2020.

1. Søkeordanalyse

Instagram sine roboter vil gå igjennom profilen din, akkurat som søkemotorer gjør på nettsiden din. Derfor er det svært viktig å tenke ut hva som er det første som skal stå på instagram profilen din, altså bioen.

Eksempel: Hvis du har en profil som handler om puddelen din, må du gjøre en analyse av hvilke ord andre profiler har om samme type tema bruker i sin bio. Ta da å kopier så mange bioer som mulig (minst 50, om det er mulig) inn i en ordsky generator.

Når du ser hvilke ord som blir brukt oftest er det avgjørende at du bruker de mest populære søkeordene både i tittelen og i beskrivelsen din. Instagram vil da vite at det ikke er noe tvil hva denne siden handler om, ettersom du har funnet fram søkeord som også går igjen på alle andre sider som handler om puddel. Instagram vil dermed putte deg inn under en kategori, og vet nå hva siden din handler om.

Kommer man for eksempel fram til de oftest brukte søkeordene er puddel, Oslo og valp kunne bioen sett ut som følger:

Overskrift: Puddelen Dexter
Beskrivelse: Jeg er en søt puddel som bor i Oslo og elsker å leke. Jeg er bare en valp, men hadde satt pirs på om du fulgte meg til å bli en voksen puddel

Nå tenker du sikkert, skal jeg bare gjøre som alle andre innenfor samme tema? Vel dette handler egentlig mest om at Instagram legger deg innenfor en kategori. Tips nummer 2 vil vise hvordan skille seg mer ut.

2. Lag spesifikt innhold

I tillegg til å gå inn i bioen din, går også Instagram inn i hvilke type innhold du produserer og velger hvilket tema det relaterer seg til. Legger du ut litt av hvert, som for eksempel matbilde, kattebilde, landskapsbilde så vil Instagram legge merke til dette, og man blir ikke lagt innenfor en spesifikk kategori. Tipset er altså; lag spesifikt innhold og hold deg til det.

Tenker vi over det, så har man ikke lyst til å følge «random» sider med masse ulikt innhold. Bytter man masse mellom innhold, vil dette altså spille negativt inn på Instagram sin algoritme. Jo mindre spesifikt det er, desto lenger ned i sumpen av Instagram profiler som aldri vokser ender man.

Med andre ord velg en nisje, og deretter en sub-nisje for å få mest mulig spesifikt innhold. Dette vil igjen gjøre at du får følgere som er spesielt interessert i akkurat det du publiserer av innhold.

Et eksempel på spesifikt innhold kan være basketball «trickshots». Legg merke til at jeg ikke bare nevner bare basketball. Grunnen til dette er at det er et bredt område. Instagram legger vekt på at man skal være veldig spesifikk i hva man legger ut, og derfor bør man finne din sub-nisje.

Som nevnt vil spisset innhold føre til et spisset publikum. Når du etterhvert skal begynne å promotere et produkt eller en tjeneste rettet mot det du holder på med, vil det i større grad være mer sannsynlig at du appellerer til følgerne dine, ettersom du har et mer spisset publikum.

3. #-strategi

Bruk hashtags som på best måte beskriver bildene eller videoene dine. Igjen, vær spesifikk. Det å være spesifikk er noe som går igjen i algoritmen til Instagram.

Det første Instagram ser på er hashtaggene du bruker for å vite hvilket tema bildet/videoen ligger i. De kategoriserer innlegget ditt for dermed å velge hvilke søk du skal dukke opp i.

Si du bruker hashtags som: #selfie, #mountain og #grass i et bilde av en person som gjør basketball «trickshots.» Dette vil være lite hensiktsmessig hvis det bare tilfeldigvis er et fjell i bakgrunnen og litt gress på bakken. Instagram kan da finne på å legge deg i feil kategori, og du vil nå feil publikum. Med andre ord du når ikke dine potensielle følgere.

Instagram bruker en bilde-scanner som kan finne på å rangere bildet/videoen din lavere dersom du bruker hashtags som ikke er relevante til bildet/videoen.

For å sjekke ut hvilke hashtags som er relatert innenfor den kategorien du har lagt deg i på Instagram, kan du bruke Flick.

4. Skriv lengre «captions»

Nå som du har rettet deg mot et spesifikt publikum, er det viktig å gi de verdi innenfor den sub-nisjen du har lagt deg i. Det å gi verdi i form av for eksempel tips, ekspertise og historier en noe følgerne setter pris på.

En viktig ting er å alltid avslutte din «caption» med et spørsmål. Dette gjør at man i større grad skaper en relasjon med følgerne sine, og ikke minst legger de igjen kommentarer.

Instagram sin algoritme ser nemlig på om det er mye interaksjon mellom deg og følgerne dine. Ser Instagram at det foregår masse i kommentarfeltet, og du i tillegg svarer de, vil dette være prima i forhold til hvordan Instagram algoritmen operer.

5. Stories

De fleste ser på stories som «how to do» videoer eller de ser på det for underholdningens skyld. Så sørg for at du gir de dette.

Jo, lengre du klarer å få folk til å se på dine stories, desto flere annonser kan Instagram vise. Og er det en ting Instagram vil, så er det å vise annonser, slik at de kan tjene mer penger.

Et tips kan være å bruke poll, stille spørsmål og lage innhold som gjør at følgerne dine er lengst mulig inne på storien din.

Et hav av tips og triks

Leter man på nettet finner man et hav av tips og triks til hvordan vokse på Instagram og skaffe seg en fast følgerbase.

Uansett er det viktig å følge med på hva folkene i Instagram vektlegger, slik at man kan optimalisere profilen sin etter deres kriterier.

For å oppsummere er det viktigste man må tenke på å være spesifikk. Det finnes et hav av Instagram profiler der ute som legger seg i alt for brede kategoriserer. Spiss deg inn mot en sub-nisje og jobb deg deretter.