hotjar logo made
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hvorfor du bør bruke Hotjar

INEVO snakket med oss i forrige uke om digitale verktøy digitale markedsførere burde ha kjennskap til. Jeg bestemte meg da å ta en titt på de verktøyene jeg ikke hadde noe kjennskap til fra før. Det jeg først valgte å ta for meg var Hotjar. Et verktøy som er genialt og enkelt å ta i bruk for å få en visuell oversikt over hvordan brukerne dine navigerer seg på nettsiden din.

En visuell tilbakemelding

Hotjar er et analyseverktøy og et tilbakemeldingsverktøy. Du kan både få direkte og indirekte tilbakemeldinger av de som besøker nettsiden din. Dette innlegget vil hovedsaklig ha fokus på analyseverktøyet/de indirekte tilbakemeldingene programmet har å by på. I slutten av innlegget vil det kort bli forklart hvordan det også fungerer som et direkte tilbakemeldingsverktøy.

Den indirekte tilbakemeldingen inneholder 4 ulike verktøy som hjelper deg få innsikt i hvordan brukeren operer på siden din.

  • Heatmaps
  • Recordings
  • Funnels
  • Forms

Heatmaps

Med heatmaps kan man se hvor på siden brukeren har trykket oftest, beveget musepekeren eller hvor langt det har blitt scrollet ned på siden. Dette gir deg en unik mulighet å finne ut om faktisk nettsiden din fungerer på den måten du vil for brukeren.

Eksempel på «klikk»

På bildet over ser vi hvor brukeren har klikket. Desto flere klikk, jo «varmere» blir prikkene. Du kan da gå inn å se om det du ønsker skal bli klikket på faktisk blir det. Hvis det for eksempel er ett sted man ønsker det skal bli klikket mer, kan man prøve å fremheve dette stedet.

Eksempel på «bevegelse»

På dette bilde har vi eksempel på hvor musepekeren til en bruker beveger seg på nettsiden. Dette gjør at vi får en visuell atferdsanalyse på hvordan ulike folk bruker siden din. Dette kan være analysedata som gjør at man enklere kan forstå hva som funker og ikke funker på nettsiden din.

Eksempel på «Scroll»

På det siste bildet kan vi se hvor langt en bruker har scrollet ned på siden din. På bildet ser vi at det er en gjennomsnittlig scroll. Dette vil si hvor langt ned på nettsiden din brukerne i gjennomsnitt scroller. Denne informasjonen er nyttig å ta med seg. Tenk deg følgende; du har viktig informasjon lengre ned på siden din, men Hotjar viser at ingen scroller dit. Da kan det være lurt å flytte denne informasjonen høyere opp, slik at alle får det med seg.

Recordings

Denne funksjonen er genial. Man kan få mye statistikk og data fra for eksempel Google Analytics. Det du der ikke får, men som du får i Hotjar, er en live «screen recording» over hvordan brukerne operer på nettsiden din. Ta en en titt her:

Hvordan recordings fungerer

Med dette «recording» verktøyet kan man altså få innsikt i hvordan brukeren navigerer seg på nettsiden. Her kan man for eksempel se om de som bruker nettsiden enkelt klarer å ta i bruk og forstår oppbygningen av siden. Ved å bruke denne «recording» funksjonen kan man kontinuerlig optimalisere siden sin ved bruk av dataene man blir gitt.

Funnels

Driver du nettbutikk? Har du noen gang tenkt på hvor langt en bruker har kommet i kjøpsprosessen før han/hun faller av? Med Hotjar kan du følge med på prosessen fra en bruker ankommer siden din til han/hun faktisk kjøper noe, og eventuelt hvor de faller av. La meg vise med en illustrasjon:

«Funnels» i Hotjar

På bildet over kan vi se hvor i prosessen brukere detter av og hvor mange som faktisk gjennomfører en transaksjon. Dette kan være en nyttig måte å forstå salgstrakten på sin egen nettside. Er det for eksempel veldig mange som faller av i handlevognen, bør man kanskje gå inn å endre denne siden.

Forms

Dette går litt på det samme som «Funnels». I denne funksjonen kan du se hvor langt en bruker har kommet i en innmelding til for eksempel et nyhetsbrev eller innfylling av et skjema til oppmelding som kunde på siden. Med disse dataene kan du da vite hvor kunden faller av i prosessen.

Direkte tilbakemelding

Eksemplene som er gitt over er indirekte tilbakemeldinger. Dette fordi vi ikke får noe konkrete tilbakemeldinger fra brukere, men vi analyserer brukerens atferd. Hotjar tilbyr også direkte tilbakemeldinger brukere kan gi til deg. Disse funksjonene er:

  • Incoming
  • Polls
  • Surveys

Kort forklart er dette ulike «pop-ups» som vil dukke opp på siden din der brukere kan komme med direkte tilbakemeldinger til siden din (eller andre spørsmål). Dette kan være i form av lengre undersøkelser eller bare korte tilbakemeldinger som for eksempel en sur eller glad smiley. Du har kanskje allerede lagt merke til at dette er noe jeg bruker på siden min. Legg gjerne igjen en tilbakemelding.

Kom i gang så fort som mulig

For å lære mer om Hotjar anbefaler jeg deg å gå på hjemmesiden deres eller finne YouTube-filmer som forklarer programmet nærmere. Du bør iallfall tenke på å ta i bruk Hotjar så kjapt som mulig. Det er et enkelt og supernyttig program som kan gi deg innsikt som du kanskje aldri har fått fra før.