header SEO computer man
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

SEO tips (del 2/2): Slik gjør du innleggene dine SEO vennlige

I mitt forrige innlegg skrev jeg om hvordan du finne riktige nøkkelord for nettsiden din. Dette innlegget vil ta for seg nye SEO tips. Mer konkret hvordan du kan skrive innleggene dine SEO vennlige.

For å gi deg en rask oversikt, her er hva du kan lese om:

  • Sidetittel
  • URL-adresse
  • Overskrifter
  • Lesbarhet
  • Sjekkliste på hva ha med i et innlegg

Valg av sidetittel i nytt innlegg

Når du skriver sidetittelen din er det viktig at du får med nøkkelordene dine. Få gjerne med nøkkelordene i starten i tittelen, da det er dette folk søker etter. Det er og viktig å tenke på er å ikke overstige 70 tegn. Google vil da ikke kunne vise hele sidetittelen din i søket, noe som er negativt for brukeropplevelsen.

For å vite om du har riktig antall tegn, kan du bruke LetterCount.

Noen verktøy til å forbedre sidetittelen

Det finnes noen verktøy du kan bruke for å få hjelp til å analysere sidetittelen din. Dessverre fungerer ikke disse godt på norsk, men legger de med tilfelle du vil prøve de eller om du skriver på engelsk.

Kort oppsummert gir disse deg en tilbakemelding på ordbruk og hvordan du kan forbedre sidetitlene dine.

Velg riktig URL

Det er viktig å bruke nøkkelordene du har valgt deg ut i URL-adressen din. MEN du trenger ikke å ta med såkalte «vanlige ord». Hva vil egentlig dette si?

Si du for eksempel skriver et innlegg med tittelen:

  • «Slik lærer du skøyteteknikk på langrenn for nybegynnere».

Hvis nøkkelordene dine her er «skøyteteknikk», «langrenn» og «nybegynnere», trenger du ikke ha med de mer vanlige ordene som «slik», «du», «på» og «for» i URLen. URLen din kan du dermed korte ned til å se slik ut.

  • www.utpåtur.no/skøyteteknikk-langrenn-nybegynnere

Ved å tydeliggjøre nøkkelordene dine i URLen, vil dette hjelpe deg å rangere høyere på det du ønsker.

Flere tips til URLer

  • Ikke ha med dato i URLen – Å ha med dato i URLen vil hemme din rangering på Google. Dette er rett og slett fordi Google går inn å ser på innlegg med gammel dato som urelevant. Men det er jo ikke sånn at et innlegg nødvendigvis bør være urelevant selvom du skrev det i fjor. Kort oppsummert: Fjern datoen fra URLen din.
  • Ha fokus på de første ordene – Google har annonsert at det blir lagt ekstra vekt på de 3-5 første ordene i URLen din. Sørg derfor å få med nøkkelordene dine tidlig i URLen.
  • Unngå lange og uoversiktlige URLer – Isteden for at jeg forklarer, la meg vise med ett bilde på hvordan en URL IKKE bør se ut.
Eksempel på en dårlig URL
Denne URLen vil ikke gi mening for hverken bruker eller Google

Hvordan bruke SEO vennlige overskrifter?

Å ha gode overskrifter er avgjørende for at leseren skal bli interessert og er villig til å lese det som står i innlegget ditt. Her er 4 konkrete tips til hvordan lage bedre overskrifter:

  • «Short but sweet» – hold overskriftene til 6 ord eller mindre. Vær kort og konsis.
  • Bruk tall – Folk elsker tall. Bare tenke på det selv: du blir som regel mer interessert hvis overskriften er «5 enkle måter å gå ned i vekt», enn hvis det skulle stått «Sånn går du ned i vekt».
  • Match innholdet – For all del la overskriftene stå i stil til innholdet. Gjør du ikke dette vil du misfornøyd lesere ettersom de ikke fant det de trodde de ville finne. Samtidig vil Google rangere deg lavere ettersom overskriften din ikke er relevant til innholdet.
  • Bruk interessante adjektiv – Få overskriften din til å bli mer levende.

Én type formel på overskrifter

Nummer eller trigger-ord + adjektiv + nøkkelord + løfte

Formelen over kan være med på å få lesere mer nysjerrig. La oss ta 2 eksempler.

  1. «Hvordan selge ett hus»
  2. «Hvordan du uanstrengt kan selge huset ditt på under 24 timer»

Det er ganske tydelig at overskrift nummer 2 vil vekke mye mer interesse enn nummer 1. I tillegg til å vekke nysgjerrighet, gir du en overskrift med løsning til forbrukeren. Samtidig får du med flere nøkkelord i disse overskriftene noe som gjør at de er bedre optimalisert for søkemotorene.

Underoverskrifter

Å lage underoverskrifter som inneholder nøkkelordene dine er viktig for å gi en relevant og god brukeropplevelse. En annen grunn er at Google «scanner» for å sjekke om siden din er relevant til nøkkelordene du rangerer på. Har du da med nøkkelord i noen av dine underoverskrifter vil dette være positivt ovenfor Google sine indekseringsroboter.

Er teksten din enkel og lesbar?

Å ha en enkel og lesbar tekst er viktig ettersom folk ofte skummer gjennom tekster når de leser. Her er en liste på hva som kan være viktig å tenke på når du skal skrive til lesere, men også til Google.

  1. Korte, enkle og lesbare ord – Ikke snakk over hodet på folk.
  2. Korte setninger – Husk at folk skummer igjennom. Hold det til max 3-4 linjer.
  3. Bruk underoverskrifter – Dette gjør det mer oversiktlig både for folk, men når Google scanner innlegget ditt.
  4. Bruk lister – Både folk og Google sine «robot scannere» liker gode og oversiktlige innlegg. Lister kan derfor være lurt å bruke.
  5. Bruk bilder som støtter innholdet – Gir innlegget et mer helhetlig inntrykk.

En SEO sjekkliste

Ettersom SEO er et enormt fagfelt, og dette innlegget ikke skal bli alt for langt, har jeg valgt å lage sen sjekkliste på ting som er viktig å ha med når du skal lage et nytt innlegg. Ønsker du fordypende kunnskap rundt noen av punktene, legger jeg ved lenker til nettsider slik at du kan lære mer om SEO.

Vil du lære mer om SEO?

Det finnes mange ressurser på nettet der du kan lære om SEO. Jeg tok en kurs på Udemy som tok for seg viktige felt innenfor SEO. Etter gjennomført kurs får du også en sertifisering som kan være super å ha med i sin portefølje. Trykk her for å gå til kurset på Udemy!

SEO certification Udemy
Mitt sertifiseringsbevis hos Udemy

Lenker til gratis kunnskap om SEO