illustrasjon av e-postmarkedsføring
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Hva er e-postmarkedsføring og hvordan komme i gang?

E-postmarkedsføring er bruken av e-post for å promotere produkter og tjenester. Det er også en måte å utvikle relasjoner med nåværende og nye potensielle kunder.

Umiddelbart tenker du kanskje; «Er ikke e-postmarkedsføring bare spam og irriterende for kunder?«. Personlig tenkte jeg det samme da jeg begynte med digital markedsføring, men ser i ettertid at dette kan være en genial og ikke minst billig måte å drive markedsføring.

Effekten av e-postmarkedsføring

I 2019 var det registrert 3,9 milliarder brukere av e-post. Det er over halvparten av verdens befolkning! Vi kan med andre ord si at kundene dine bruker e-post uansett hvilken næring du jobber innenfor.

Statitstikk viser også at bruken av e-post kanskje er den digitale markedsføringen som gir absolutt best ROI (Return of Investment». En rapport fra DMA fra 2019 sier at for hver $1 du bruker, kan du forvente en gjennomsnittlig avkastning på $42. Dette er så klart ikke norske tall, men fortsatt ganske nevneverdig.

HubSpot la i 2020 frem hva noen nøkkeltall på e-postmarkedsføring og hvilken effekt det kan ha.

  • 73% av milenials foretrekker kommunikasjon fra bedrifter over e-post
  • 78% av markedførere har sett en økning i e-post engasjement over de siste 12 månedene (tall fra 2020)
  • 59% av respondenter sier at markedsføring gjennom e-post påvirker kjøpsbeslutningen
  • 59% av markedsførere sier e-post er deres største kilde til ROI (Return of Investment)

Hva tenke på rundt e-postmarkedsføring

Akkurat hvordan legge opp løpet når det gjelder e-postmarkedsføring vil variere etter hvilken næring du jobber i. Men det er uansett en del ting som eksperter har erfart kan være viktig når man skal bedrive med e-postmarkedsføring. Her er noen av tingene man bør tenke på rundt e-postmarkedsføring

1. Vær personlig
E-post fra bedrifter har en gjennomsnittlig åpningsrate på ca. 20%. Hvis du derimot personaliserer innholdet i e-postene og emnefeltet kan dette gi en 50% høyere åpningsrate.

En måte å differensiere innhold på er å segmentere e-postlistene dine inn i for eksempel «eksisterende kunder», «potensielle kunder» osv. På denne måten kan du bedre skreddersy innhold mot ulike segmenter.

2. Gi verdi til abonnentene dine
Å sende innhold som gir mening til abonnentene dine er viktig. Med andre ord skal man ikke bare «pushe» produkter på folk.

Snakk med kundene dine om hvilke fordeler deres produkt kan gi, del suksesshistorier, gi abonnentene fordeler, engasjer med innhold som er spennende.

Føler abonnentene at innholdet er godt, vil de heller ikke oppleve det som irritasjon og spam. I 2017 sa faktisk så mange som 49% av forbrukere at de ønsket å motta promoterte e-poster fra deres favorittmerke på ukentlig basis.

3. Sett opp automatiserte e-poster
Å drive med e-postmarkedsføring bør ikke nødvendigvis ta mye tid, da man har muligheter til å sette opp automatiske e-post løp. Med dette mener jeg at dersom en gitt handling blir gjennomført, skal det deretter bli sendt ut en e-post til den personen som gjorde denne handlingen.

Eksempel på dette kan være at det automatisk blir sendt en e-post dersom noen forlater handlekurven i nettbutikken din. Den besøkende vil da få en e-post med for eksempel: «Fortsatt interessert i denne varen? Klikk her for å gå til handlekurven din«.

Ved å sette opp et godt automatisk løp, kan du spare tid på følge opp leads + at det kan bidra med på å gi mer salg.

Hvordan komme i gang med e-postmarkedsføring?

Det finnes mange ulike digitale verktøy der ute for e-postmarkedsføring. Et intuitivt og gratis program du kan bruke for å komme i gang er MailChimp. Dette er en av verdens største verktøy for e-postmarkedsføring.

På MailChimp har du muligheter til blant annet å gjøre de tingene jeg beskrev tidligere. Blant annet å:

  • Sette opp automatiske e-poster
  • Opprette ulike publikum for å treffe ulike segmenter i målgruppen

Istedenfor at jeg skal skrive lange avsnitt om hvordan bruke MailChimp steg-for-steg, legger jeg heller med en link til mitt Go-To-Place når jeg skal lære nye ting; YouTube. Du kan da følge fra A-Å hvordan bruke MailChimp som ditt verktøy for e-postmarkedsføring.

Video: Mailchimp Turtorial 2021 | Email marketing STEP-BY-STEP for BEGGINNERS


Har du egen nettside?

Det er avgjørende å ha en nettside når man skal drive med e-postmarkedsføring. Har du ikke dette? Sjekk mitt tidligere innlegg om hvordan opprette en nettside på 30 minutter!