Facebook-annonsering-kjøkkengaarden
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

Slik hjalp jeg Kjøkkengaarden med 6 nye kunder og 38 i ROAS

Jeg har den siste tiden hjulpet Kjøkkengaarden AS med å kjøre annonser på Facebook og laget relevante landingssider til de ulike kampanjene som kjøres. Jeg skal i dette innlegget kort forklare hvordan Kjøkkengaarden fikk 6 nye kunder og 38 i ROAS på sin garderobe-kampanje via Facebook annonsering.

Hvem er Kjøkkengaarden?

Kjøkkengaarden er en butikk med beliggenhet i Fredrikstad, som leverer håndplukkede kvalitetsleverandører innenfor kjøkken i alle prisklasser. De selger i tillegg bad- og garderobeløsninger, hvor sistnevnte var det jeg i denne omgang hjalp de annonsere for.

Kjøkkengaarden holder til i et vakkert bygg fra 1812, med moderne design og gamle tømmervegger om hverandre. Her har vi skapt en butikk med en helt spesiell atmosfære, der vi gjør alt vi kan for å gi deg akkurat det kjøkkenet du drømmer om.

kjøkkengaarden.no

Tilpasset landingsside

For å lage en så god og relevant brukeropplevelse som mulig laget jeg på forhånd en landingsside som skulle det gjøre det enkelt for besøkende å komme i kontakt. I tillegg var det viktig å få laget den på en slik måte at innholdet sto i stil til annonsene, for at det ikke skulle bli misvisende ovenfor besøkende.

Les også: 6 tips for å lage en landingsside som konverterer

Landingssiden «Above the fold». Se hele siden på: https://kjokkengaarden.no/garderobe-kampanje/

Det ble det satt opp sporinger på både hvis personer ringte og det ble sendt inn melding via skjema. Dette var for å sikre at salgene faktisk kom fra annonsene. Det ble derfor satt opp en redirect til en «takke-side», slik at det var lett å spore hvem leadsene faktisk var.

Hvor besøkende ble sendt etter å ha fylt ut skjema.

Kampanjen på Facebook: -30% på garderobe

Kjøkkengaarden hadde en kampanje gående, som de ville markedsføre på Facebook for å få flere salg.

Kampanjen ble satt opp i Business Manager med et totalbudsjett på 2500,-.

Videre ble det satt opp Østfold som lokasjon. Det var i tillegg ønskelig å nå ut til de over 28 år, da Kjøkkengaarden ikke appellerer like mye som IKEA til de yngre, til tross for bedre kvalitet. Kjøkkengaarden hadde også tidligere erfart at det var fra denne aldersgruppen og oppover de solgte mest garderober.

Les også: Slik fungerer algoritmen på sosiale medier

Utviklingen av annonser

Kjøkkengaarden er som nevnt en unik kjøkkenbutikk. Her kan man føle en nostalgi i kombinasjon med det moderne inne i butikken. Det var derfor ønskelig å reflektere dette i det visuelle i annonsene.

Videre var det ønskelig å treffe behovene ved å skrive med store bokstaver «På tide med ny garderobe?» på noen av bildene. Sammen med denne teksten ble det lagt på rabatt på enkelte bilder, i tillegg til sluttdato på kampanjen for å skape en knapphets-effekt hos mottakeren.

Teksten i annonsene ble skrevet sammen med de som jobber i Kjøkkengaarden. Dette var for at «Tone of Voice» skulle være lik den de bruker på deres sosiale medier, for å skape gjenkjennelighet. Følg de gjerne for å få inspirasjon til interiør:

Resultatet av kampanjen

Resultatet av kampanjen ble som du så i overskriften ganske hyggelig. Her er en oppsummering av diverse tall.

  • 38 i ROAS
  • Salg av 6 garderober til en totalverdi av 95 000 kroner
  • 14 leads. Med andre ord endte 43% av de som sendte inn melding med å kjøpe garderobe

Virkningen av å kjøre annonser mot garderobe-kampanjen ble såpass god at Kjøkkengaarden nå skal i gang med å kjøre en ny kampanje mot kjøkken litt senere i høst.

Jeg har også allerede kjørt en runde med annonsering mot kjøkken tidligere. Dette medførte ikke i mange salg, men ett potensielt veldig stort salg som jeg kanskje kommer til å skrive om ved en senere anledning.


Relaterte innlegg