Siste eksamen er innlevert og mitt første år som digital markedsføring student på. Høyskolen Kristiania er over. Hva er dommen? Helt topp! Jeg har funnet en linje jeg trives på og fått erfaring med at denne retningen har mange fagfelt jeg finner interessante.
Over de siste 6 månedene har jeg ukentlig postet innlegg med temaer innenfor digital markedsføring som har interessert meg. I tillegg til dette har jeg hatt fokus på å bygge et nettverk på LinkedIn med personer som jobber innenfor markedsføringsbransjen. Dette har medført at jeg har over 1200 personer i nettverket mitt, og det gleder meg å se hvor hyggelige og positive folk er når jeg sender forespørsler.
Dette har jeg lært
Skulle jeg ramset opp alt det jeg har lært i løpet av dette året, ville dette innlegget vært altfor langt. Kort oppsummert har jeg fått en bedre generell forståelse av digital markedsføring og hvor komplekst det faktisk er.
Selvom jeg så klart har lært mye på skolen, er det innsatsen jeg har gjort ved siden av studiene som har lært meg mest. Dette innebærer blant annet å lage og oppdatere denne nettsiden. I tillegg har jeg gjennomført en rekke kurs og sertifiseringer. Dette er noe som har utviklet kunnskapene innenfor både digitale verktøy, men også forståelsen av hvor viktig det er å ha en god strategi. Her et et sammendrag av kurs/sertifiseringsbevisene jeg har tatt gjennom året.
Veien videre (store planer)
Først og fremst blir dette det siste blogginnlegget før sommeren. Jeg har ikke tenkt å slutte med å skrive innlegg, men heller bruke sommeren på å sette meg inn i nye ting (og ha ferie så klart). Planen er å sette meg inn i Google Ads og lære meg mer om annonsering. Jeg har allerede begynt på et 25 timers langt kurs på Udemy, og satser på å bli ferdig med dette i løpet av sommeren.
Neste semester
Etter sommeren står et nytt semester for tur, og jeg gleder meg virkelig til å ta fatt på emnene vi skal ha. Alle emnene som er satt opp for neste år treffer meg rett i blinken, med tanke på at de er kreative og tekniske.
- Interaksjonsdesign
- Konsept og visualisering
- Datadrevet markedsføring
- Webutvikling
Eget firma?
Jepp, du leste riktig! Jeg ønsker å starte et eget firma ved siden av studier. Rettere sagt så har jeg allerede opprettet et enkeltpersonsforetak. Dette er et firma som vil ha fokus på å lage nettsider for bedrifter innen en konkret nisje. Nettsidene som blir bygget vil ha fokus på kreativt design, innhold og SEO.
Hvilken nisje jeg skal rette meg mot, hvilket type tjenester som tilbys og mer om firmaet generelt vil det komme mer informasjon om etter sommeren. Men jeg kan avsløre så mye som at nettsiden for firmaet er «in the making», og at jeg allerede har et par potensielle kunder. Stay tuned!
Firmaet er ikke tenkt som en heltidsjobb, men en hobby og en læringsplattform for meg ved siden av studiene.
Kan du hjelpe meg med relevant jobb?
Selv om jeg har fullt semester og et firma på siden, er det jeg ønsker meg etter sommeren en relevant jobb. Jeg ønsker å kunne lære fra fagfolk i bransjen. Til tross for at jeg lærer meg mye selv, så har jeg fortsatt ikke fått den praktiske erfaringen jeg trenger for faktisk gjøre mange arbeidsoppgaver innenfor digital markedsføring.
Jeg hadde satt utrolig pris på om vi kunne tatt en prat over en kopp kaffe «in person» eller over Teams for å diskutert en potensiell jobb.
Jeg kunne spesielt tenke meg å jobbe innenfor:
- SEO
- Google Ads
- Innholdsproduksjon
- Inbound Marketing
- Sosiale medier
- Innholdsmarkedsføring