vektor-illustrasjon-mobil-person-tannhjul-plante-bakgrunn-oransje
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

6 tips for å lage en landingsside som konverterer

En landingsside er kort og godt den første siden en bruker lander på når h*n besøker nettstedet ditt. Dette kan være alt fra forsiden, kontaktsiden, produktsiden etc. Hovedfokuset på dette innlegget derimot, vil være enkeltstående landingssider der du ønsker å oppnå en konvertering for bedriften din. Dette kan for eksempel være landingssider du lager spesifikt til en kampanje du kjører på Facebook, Google Ads eller liknende.

Landingssider er essensielle for å skaffe leads og gjøre salg. Men beklageligvis er det ikke slik at selvom du har en landingsside, vil du automatisk få nye salg. Nei, hvis du skal ha en høy konverteringsrate gjennom landingssiden din, er det en del ting du bør tenke på.

6 tips for bedre konverteringsrate på din landingsside

Her er 6 konkrete tips for lage en landingsside som potensielt konverterer bedre. Det finnes selvfølgelig mye mer enn 6 faktorer for landingssideoptimalisering der ute, men disse kan være et godt steg i riktig retning.

1. Få frem verdien du tilbyr umiddelbart

I et tidligere innlegg skrev jeg om det som skjer «above the fold». Dette er altså det første brukeren ser når h*n ankommer landingssiden din. Her er det avgjørende at folk innen 5 sekunder klarer å forstå hvilken verdi du tilbyr dem, hvilken fordel din bedrift gir og hva brukeren får fra bedriften.

Mennesker i dag har nemlig et svært kort oppmerksomhetsvindu, noe som gjør at det er avgjørende å få frem våre viktigste poenger til brukeren umiddelbart. Dette gjør at du med større sannsynlighet klarer å holde på interessen til brukeren, noe som igjen fører til større sjanse for en konvertering.

Dette er ikke noe som trengs å gjøres komplisert. I eksemplet under kan vi se en av Promo sine landingssider. Her kommer de med et veldig enkelt budskap som gir brukeren en tydelig indikator på hva de tilbyr og hvilke fordeler det gir. Denne landingssiden hadde forøvrig en konverteringsrate på 46,94%.

landingsside-promo-bakgrunn-fjell-tekst
Landingsside Promo

2. Ha en relevant landingsside

Dette sier kanskje seg selv, men det kan være fort gjort å glemme. Ofte kjører man annonser som fører inn til en landingsside. Hvis annonsen og landingssiden ikke står i stil til hverandre, kan du kanskje oppleve mange besøkende, men ingen konverterende.

Jeg annonserte nylig for et bedrift på Facebook, men fikk ingen nye oppmeldinger eller leads. I analysen i ettertid så jeg at fordelene som kom frem i annonseteksten, ikke kom tydelig nok frem på landingssiden.

Et godt tips her er å få utenforstående personer til å for eksempel se en annonse du har lagd. Deretter få de se landingssiden, for å så gi en tilbakemelding om annonsen og landingssiden står i stil til hverandre.

3. Skap «pain points» hos forbrukeren

Hvis du operer i en bransje hvor det er tydelige punkt som frustrerer/irriterer en bruker (såkalte «pain points»), så få frem dette tydelig og tidlig. Dette kan for eksempel være gjennom overskrifter som:

  • «Sliter du med fukt i leiligheten?»
  • «Vanskelige for å sove? Vi har hjelpen du trenger!»

Er det besøkende på landingssiden din som har disse problemene, vil de bli svært nysjerrig på hvordan du kan hjelpe dem med å løse dette. Det er tross alt problemer som går og tapper energi fra dem i hverdagen.

Her er det viktig å kjenne målgruppen sin. Grav frem og finn «pain points» ulike segmenter i målgruppen din har.

4. Sosiale bevis og kredibilitet

En ekstrem sterk faktor i markedsføring er å vise til fornøyde kunder. Hvis noen liker og anbefaler produktet ditt, er det også større sannsynlighet for at flere andre vil kjøpe det. Bare tenk; du stoler mest sannsynlig mer på hva anmeldelsene fra Google sier om enn restaurant, enn hva restauranten sier om seg selv.

Å få frem gode kundehistorier på landingssiden er avgjørende for å bygge en kredibilitet hos de besøkende.

Driver du et selskap som har mange kunder, vil det være en fordel å legge til logoene til disse bedriftene synlig på siden din. Dette vil også være med på å bygge kredibilitet hos besøkende som kanskje vurderer å ta i bruk din tjeneste.

Hvordan jeg brukte sosiale bevis på en landingsside for enkeltpersonsforetaket mitt Hjertvik Media.

5. En tydelig CTA

Ha en tydelig kontrast på «Call-to-action» knappen (CTA) på landingssiden din. Vi ønsker at brukere naturlig skal trekkes mot denne knappen for å konvertere.

CTA-nettside-grå-rød-knapp
Her ser man en tydelig kontrast på CTA-knappen i forhold til resten av siden.

Teksten i CTA-knappen er også viktig. Her er det avgjørende at teksten reflekterer over hva som skal skje i neste steg. Hvis det for eksempel er flere prosesser i et utfyllingsskjema vil det være lurt å skrive «fortsett» eller «neste». På denne måten blir ikke brukeren overrasket at det skal komme flere steg. Er det på den andre siden kun ett steg hvor man melder seg opp til et nyhetsbrev, kan teksten for eksempel være «meld meg opp» eller «meld på nyhetsbrev».

6. Ikke ha for mange skjemafelt

Et siste tips er å ikke overøse brukeren med mange skjemafelt. Jo flere handlinger noen må utføre, desto mindre sannsynlighet er det for at noen vil gjøre det (ref. det jeg nevnte om kort oppmerksomhetsvindu hos mennesker).

For å gjøre det enklest mulig for den besøkende på landingssiden, så fokuser bare på å ha kun de mest nødvendige felt som må fylles ut. I tillegg er det en fordel å ha de i kun 1 kolonne nedover, da det å ha flere kolonner i ett felt kan skape dårlige brukeropplevelser på ulike enheter.

skjema-piler-kolonner
Skjema med én kolonne gir en bedre oversikt

Noen nøkkeltall når det gjelder landingssider

Det kan være lurt å ha noen generelle statistikker i bakhodet, for å vite om landingssiden du har lagd presterer godt. Dette er kvalitative tall som sier noe om ulike former konvertering på landingssider (internasjonale studier). Disse tallene skal med andre ord ikke bli tatt for god fisk, da ulike faktorer som for eksempel bransje, produkter og tjenester kan ha noe å si på konverteringsraten.

  • Gjennomsnittlig konverteringsrate for landingsider er 9,7% (Unbounce)
  • 90% av besøkende som leser overskriften på landingssiden vil også lese din call-to-action (CTA). En fengende overskrift kan med andre ord hjelpe for konverteringsraten (Techjury)
  • 48% av landingssider har mer enn ett tilbud, men å ha flere ulike tilbud på en landingsside kan redusere konverteringsraten med 266% (Marketing Experiments/Techjury)

Inspirasjon til å lage landingssider

Nå som du forhåpentligvis har fått noen nyttige råd på vei mot å lage en landingsside som konverterer, er det på tide å eksprimentere.

Det finnes en haug med inspirasjonssider for å lage landingssider der ute. Jeg legger ved noen av de her, slik at du kan prøve deg på å lage din egen.