SEO (søkemotoroptimalisering) handler om å få nettstedet ditt til å komme høyest mulig opp på resultatlisten i organiske søk hos ulike søkemotorer. Når vi søker etter noe kommer det gjerne tusenvis av resultater. Hvordan skal vi da få vår nettside høyest mulig opp i det organiske søket? Her er noen (men ikke alle) faktorer på hvordan SEO fungerer.
Faktorer som påvirker SEO
Nettsiden din kan være helt super, men det hjelper ikke om ingen finner den. Derfor er det viktig å legge vekt på å SEO optimalisere siden din for å rangere høyere.
Her er 3 faktorer som søkemotoren legger vekt på når den går igjennom siden din: relevans, autoritet og arkitektur.
Relevans
Innenfor relevans er det gjerne 5 ting som søkemotoren vektlegger. Dette er sidens:
- URL-adresse
Hvis man har lyst til å bli funnet av brukere som er interessert i ditt innhold, må man finne ut på hvilke søkeord man har lyst til å bli funnet med.
Hvis jeg for eksempel i dette innlegget tror folk ville søkt på «hva er SEO» i en søkemotor, burde URL-adressen min vært «danieltheodorhenriksen.no/hva-er-seo». På denne måten ser søkemotoren at min side er relevant til det som ble søkt på av brukeren. - Meta-data informasjon
Meta-data informasjon er det som blir vist når man for eksempel søker i Google. Både overskrift og beskrivelse. Her er det viktig å få med de søkeordene man har lyst til å bli funnet med, både i overskriften og beskrivelsen. - Innhold
Dette er alt innhold på siden brukeren lander på. Det er viktig at meta-dataen er relevant til innholdet på nettsiden brukeren ankommer. Hvis for eksempel meta-dataen din handler om SEO, men når man klikker inn på siden får man opp en artikkel om Inbound Marketing, vil dette være lite relevant. - Utgående linker
Hvis du har med relevante linker til andre nettsteder som skriver om det samme som du gjør, vil google se på dette som positivt. - Inngående linker
Dette handler om at andre personer med relevant innhold til det du skriver, linker inn til din nettside. Dette kan gjøre at siden din oppnår mer autoritet. Mer om det i neste avsnitt.
Autoritet
Får du inngående linker til siden din kan dette gi høyere autoritet. Men da er det avgjørende at disse linkene er relevante og kommer fra andre sider med en viss autoritet. Blir for eksempel siden din linket til på VG, vil dette gi siden din høyere autoritet enn hvis en ukjent blogger linker til deg.
I tillegg har relevansen på innholdet til de som linker til deg noe å si. Er det en link med høy relevans til ditt innhold vil dette gi en stor økning av autoritet til din side. I motsatt tilfelle vil en link med lav relevans, gi en lav økning av autoritet.
Arkitektur
Arkitektur har noe å si hvordan siden er bygd opp. Her er typiske ting som søkemotorene legger vekt på når du skal SEO optimalisere siden din:
- Hurtighet og stabilitet
Jo raskere og stabil siden din er, desto mer setter søkemotorene pris på dette. Dette kommer veldig an på hvilket webhotell du har og hvor stor siden som laster inn er. Du kan sjekke ut hastigheten på nettsiden din med Pingdom Tools. - Struktur og navigasjon
Søkemotoren prøver å tenke som mennesker. Hvis nettsiden er lett å navigere i for mennesker, vil den også være det for søkemotoren. - Responsiv side
Det at siden din er responsiv vil si at den fungerer like bra på en datamaskin som den gjøre på et nettbrett eller en telefon. Dette er avgjørende, ettersom vi i stor grad bruker telefonen til å surfe på nettet.
Et stort fagfelt
SEO utgjør et et omfattende og stort fagfelt. Med andre ord dekker dette innlegget langt fra alt. Håper uansett det var litt lærdom i det eller bare en bekreftelse på det du allerede vet. Personlig vil jeg lære mer om dette, så send meg gjerne tips og erfaringer du har med SEO.
Mer faglig påfyll om SEO:
https://blogg.markedspartner.no/hva-er-seo-sokemotoroptimalisering-for-dummies