innlegg-50-person-på-papir
Daniel Theodor H. Henriksen

Daniel Theodor H. Henriksen

#50 ressurser og verktøy å ha kjennskap til som digital markedsfører

50 innlegg, 2,5 år på studiet digital markedsføring og 10 måneder i jobb i byrå har gjort at jeg har lært utrolig mye på kort tid. Med så mye som skal læres og gjøres, så har Google-søket uten tvil vært en god støttespiller. Her har jeg funnet utrolig mange verktøy og ressurser jeg ikke visste fantes. Dette har medført til mye lærdom, men ikke minst en stor verktøykasse for å vite hvordan løse ulike type oppgaver.

I mitt innlegg nummer 50, ønsker jeg derfor å dele 50 ressurser og verktøy å ha kjennskap til som digital markedsfører! Rekkefølgen vil være helt tilfeldig.

#1 utdannet.no

På utdannet.no får du tilgang til en hel haug med nettkurs innenfor markedsføring, grafisk design og mye mer! I tillegg er det veldig pedagogiske og korte filmer, som i tillegg er på norsk.

#2 Udemy

Udemy er litt det samme som Utdannet, bare at man har et uendelig utvalg av kurs på nett. Her kan du ta kurs i hva enn du kan tenke deg til en billig penge, og få hjelp av de beste i bransjen.

#3 Meta for Business

Meta for Business (bedre kjent som Facebook Business Manager) er et verktøy å lære seg hvis du ønsker å komme i gang med annonsering på Facbook. Du kan blant annet ta kurs i dette på Utdannet og Udemy.

Les om hvordan sette opp en facebook annonse fra scratch her

#4 Hotjar

Jobber du med CRO? Hotjar er da et fint analyseverktøy for deg som ønsker å se hvordan brukere navigerer seg på nettsiden.

#5 Google Optimize

Nok et verktøy for deg som jobber med CRO. Med Google Optimize kan du A/B teste ulike elementer på nettsiden din for å se hva som gir best resultater i for eksempel form av salg.

#6 Canva

Canva lar deg enkelt designe bilder, annonser, reklamemateriell +++. Dette er en genial nettside du kan bruke når du jobber med det visuelle. Du kan gjerne kalle det en light-versjon av Photoshop.

#7 Adobe-pakken

Selvom Canva som nevnt over er genialt, er det en fordel å ha kjennskap med Adobe-pakken dersom du jobber med visuelle oppgaver. Med Adobe kan du blant annet lære deg photoshop, In-design, Illustrator og Premiere Pro. Et must for deg som skal jobbe med innholdsproduksjon.

#8 Ubersuggest

Ubersuggest hjelper deg å finne søkeord, ideer til innhold + mye mer. Dette er et enkelt verktøy å ta i bruk for deg som ønsker å starte å lære om søkeordsanalyse og SEO.

Les hvordan finne riktige søkeord til SEO

#9 SEMrush

SEMrush er en totalleverandør og et genialt verktøy for deg som skal jobbe med SEO, innholdsmarkedsføring og betalt søk. Her kan du blant annet få innsikt i ulike søkeord og hvordan konkurrenter gjør det i forhold til deg i søk. Dette er en betalt løsning, men du kan leke deg rundt med en 14-dagers gratis prøveperiode.

#10 AHREFS

AHREFS er et verktøy som er ganske likt SEMrush, men har enda mer fokus på det organiske og SEO. Dette er også en betalt programvare.

#11 SEO Minion

SEO Minion er en Chrome utvidelse som hjelper deg med dine daglige SEO-oppgaver. Denne utvidelsen hjelper deg blant annet med On-page SEO analyser, å sjekke ødelagte lenker, forhåndsvisning av SERP og mye mer.

#12 Keywords Everywhere

Keywords Everywhere er også en Chrome utvidelse som hjelper deg med SEO. Denne utvidelsen hjelper deg med å analysere det du søker på i Google og gi deg estimater på hvor vanskelig søket ditt er å rangere på. I tillegg gir den deg ideer til relaterte søkeord du kan prøve å rangere på.

#13 MeasureSchool

MeasureSchool er ikke et verktøy, men en Youtube kanal hvor du lærer alt du trenger å vite om hvordan sette opp sporinger i blant annet Google Tag Manager, Google Analytics, Facebook og mye mer!

#14 Loves Data

Loves Data er også en Youtube kanal hvor du kan lære om alt innenfor sporing og hvordan dette kan påvirke markedsføringen din. Et must å kunne for å ta datadrevne valg.

#15 WordPress

Hvis du jobber innenfor markedsføring har du som regel noe med nettsider å gjøre. WordPress er et CMS som brukes på over 30% av alle nettsider i verden, og er med andre ord noe som kan være lurt å lære seg.

Les mitt innlegg om hvordan opprette en WordPress-basert nettside på 30 minutter.

#16 WPCrafter

Når vi først er inne på WordPress, så trenger man gjerne hjelp med hvordan bruke dette. På WPCrafter sin Youtube kanal finner du det meste du trenger å vite om hvordan jobbe med og utvikle en WordPress-nettside.

Les også 6 utvidelser du bør ha på din WordPress-side

#17 Elementor PRO

Vet dette kanskje ikke er støttet av alle utviklere der ute, men Elementor Pro er en utvidelse til WordPress hvor man kan lage nydelige nettsider. Denne utvidelsen gjør utviklingen av nettsiden din til en lek.

#18 Google Ads

Google Ads er et verktøy som lar deg annonsere på Google. Dette er for mange helt essensielt for å bli synlig i Google-søk.

Les om hvordan sette opp en Google Ads kampanje her

#19 Google Keyword Planner

Google Keyword Planner er et verktøy som hjelper deg finne de riktige søkeordene når du skal lage kampanjer i blant annet Google Ads. Her kan du blant annet se hvor mye søkevolum ulike keywords har og hvor mye konkurranse du må forvente på disse ordene.

#20 Google Ads Editor

Har du en stor annonsekonto på Google Ads og må gjøre store endringer samtidig, kan Google Ads Editor gjøre livet enklere for deg. Her kan du jobbe offline og foreta masseendringer i kontoen din.

#21 Learn With Google

Man kan lære ALT på Youtube, så her er nok en kanal det er verdt få med seg. På kanalen Google Ads (Learn With Google) kan du lære om alle funksjoner som Google Ads har. Her blir det jevnlig lagt ut nye videoer.

#22 HubSpot blogg

HubSpot er en av de størst innenfor markedsføring. Med andre ord er bloggen deres en super kilde til læring for å få med seg nyheter og trender.

#23 Stacked Marketer (nyhetsbrev)

Når vi først er inne på kilder for læring, så er det noen nyhetsbrev det er verdt å få med seg. Det første heter Stacked Marketer. Det gir deg daglig oppdateringer på det nyeste som skjer i markedsføringsverden. En super måte å holde seg oppdatert.

#24 INEVO sine nyhetsbrev

I INEVO, som jeg jobber, sender vi ut nyhetsbrev innenfor blant annet Sosiale medier og Google Ads Disse gjør at du kan holde deg oppdatert innenfor de gjeldende fagfeltene i din innboks.

#25 HubSpot (nyhetsbrev)

Som nevnt tidligere så er HubSpot en av de største innen markedsføring, og det er derfor lurt å få med seg deres nyhetsbrev.

#26 Neil Patel (nyhetsbrev)

Neil Patel er en av de største navnene innenfor SEO. Han legger frem SEO på en enkel og forståelig måte, og du kan får masse nyttig informasjon ved å melde deg opp til nyhetsbrevet hans.

#27 Markedsføringspodden

Markedsføringspodden er en podcast laget av Even Ødegård og Eivind Bodding. De tar opp ulike temaer innenfor markedsføring og gir deg konkrete tips til hvordan implementere det i din hverdag. Det er i dag 130 episoder ute og enormt mye læring å hente i denne podcasten.

#28 Today in Digital Marketing (podcast)

Today in Digital Marketing er nok en podcast til deg som vil holde deg oppdatert i universet rundt digital markedsføring. Tod Maffin serverer deg daglige, korte episode om det som rører seg i ulike fagfelt rundt digital markedsføring.

#29 Google Analytics

Litt tilbake til digitale verktøy. Google Analytics er nok noe de fleste der ute har hørt om og har en kjennskap til. Det er et utrolig viktig verktøy for markedsførere for å kunne analysere tiltak som gjøres og følge med på hvordan tallene på nettsiden din ser ut. Med andre ord et must å kunne noe om.

#30 Google Search Console

Jobber du med organiske søk, så er Google Search Console (GSC) et genialt verktøy som hjelper deg med å få innblikk i hvordan nettsiden din presterer i organiske i søk. Her kan du blant annet se hvilke type innhold som gjør det bra, hvilke søkeord du rangerer på og varsler på om noe på nettsiden din er feil i form av for eksempel sider som ikke finnes (404).

#31 MailChimp

MailChimp er et CRM-system hvor du kan drive med blant annet e-postmarkedsføring. E-postmarkedsføring er noe av den mest kostnadseffektive og lønnsomme markedsføringen du kan drive med hvis det bli gjort riktig, så her er det bare å komme i gang!

Les mer om hva e-postmarkedsføring er og hvordan komme i gang

#32 TikTok For Business

TikTok Business Manager har nå kommet til Norge og din bedrift kan nå annonsere på plattformen! Dette er relativt nytt, og kan være ukjent for mange, men gjør research og prøv deg frem. MEN, for all del «Make TikToks, not ads».

Les mer om hvordan algoritmen i sosiale medier fungerer

#33 @socialtypro

Når vi først er inn på TikTok, så finnes det en haug med gode kanaler for å få med seg nyheter og lære om digital markedsføring. En jeg liker å følge er @socialtypro som gir masse nyttige tips om SEO og digital markedsføring generelt i korte videoer.

#34 @simplydigital

Nok en TikTok-bruker! @simplydigital gir masse inspirasjon til blant annet nettsider du ønsker du hadde visst om tidligere. Denne brukeren kan hjelpe med å forenkle hverdagen som digital markedsfører.

#35 Compressor.io

Compressor.io er en genial nettside for deg som ønsker å komprimere bilder. Jobber du for eksempel med nettsider er det viktig at bildene dine ikke tar for stor plass. Compressor.io hjelper deg komprimere bildene dine uten å nevneverdig ødelegge kvaliteten.

#36 BuiltWith

BuiltWith er en utvidelse i Google Chrome som lar deg se hva en nettside er bygget med og hva den inneholder med ett enkelt klikk. Dette er et supert verktøy for å få innblikk i nettsider du potensielt skal jobbe med.

#37 ColorPick Eyedropper

Har du også irritert deg over å ikke finne nøyaktig riktig fargekode? Med utvidelsen ColorPick Eyedropper kan du holde musen over hvilken som helst farge og få HEX-verdien og RGB-koden til det du måtte ønske.

#38 Marketing Week

Er du en som liker å lære gjennom video? Youtube kanalen Marketing Week gir deg de nyste nyhetene, trendene, meningene og utfordringene innenfor markedsføring. Her får du høre fra blant annet Mark Ritson som er en pionér innenfor markedsføring.

#39 PxHere

Det er ikke alltid lett å finne gratis bilder man kan bruke lovlig uten copyright. På PxHere gjør du nettopp det. Her kan du finne over 1 million kvalitetsbilder du kan ta i bruk på din nettside, presentasjon eller liknende helt gratis!

#40 HubSpot Academy

På HubSpot Acedemy får du tilgang til en drøss av gratiskurs innenfor Inbound Marketing, Social Media Marketing og mye mer! Her kan du virkelig få mye gratis kunnskap som kan komme til nytte i hverdagen.

Les mer om Inbound Marketing her

#41 Social Media Today

Social Media Today gir deg alle de nyeste nyhetene innenfor sosiale medier. En perfekt nettavis for deg som jobber innenfor fagfeltet.

#42 Search Engine Journal

Search Engine Journal er nok en nettavis. På denne siden finner du alle de nyste nyhetene innen for SEO og betalt søk (PPC).

#43 Google My Business

Har du en egen bedrift? Da er det essensielt at du har en egen Google My Business bruker. Dette gjør at de som søker etter deg i Google får opp all den informasjonen de trenger om bedriften din for å komme i kontakt.

#44 Zapier

Ønsker du å automatisere arbeidet ditt? Zapier hjelper deg med sette opp automatiserte løp mellom ulike verktøy på nettet. Dette kan for eksempel være å automatisk legge inn leads du får i Facebook inn i et MailChimp publikum. Zapier kan med andre ord være med på å spare deg for masse manuelt arbeid.

#45 Simple Slides

Ønsker du å lage lekre presentasjoner, men har ikke tid? Med Simple Slides får du tilgang på et enormt bibliotek med ulike presentasjoner du enkelt kan tilpasse til eget bruk. Her må du dessverre ha abonnement, men du får prøve det 3 dager gratis.

#46 Font Finder

Nok en utvidelse som gjør hverdagen enklere. Ofte må man bruke en spesifikk font når man skal skrive noe for en kunde. For å raskt vite hvilke ulike fonter som blir brukt kan du da bruke utvidelsen Font Finder for å finne frem til dette.

#47 Snapchat for Business

Snapchat for Business gjør at du kan annonsere for bedriften din på Snapchat. Det er rundt 2,8 millioner som har profil på Snapchat i Norge i dag, noe som gjør at du med stor sannsynlighet kan nå ut til målgruppen din med riktig innhold.

#48 Kampanje

Kampanje gir deg de siste nyheter innenfor media, PR, teknologi og reklame. Rett og slett et supert sted å holde seg oppdatert på det norske markedet.

#49 Google Tag Manager

Google Tag Manager er et essensielt verktøy å ha kjennskap til jobber man med for eksempel nettsider eller nettbutikker. Man kan kalle dette for hotellet ditt av all sporing. Her inne kan du legge inn alt som trengs av sporing på nettsiden, enten det er Facebook Pixel eller konverteringssporing.

#50 Daniel Theodor Henriksen

Siste tips må selvfølgelig være litt selvpromotering. Jeg har nå 50 innlegg ute som omhandler digital markedsføring, og kanskje du finner noe blant disse du finner nyttig. Sjekk ut bloggsidene for å se innleggene som ligger ute i dag.